Wat is een boekrecensie nu eigenlijk waard?
Het
recenseren van boeken gebeurde vroeger vrijwel uitsluitend door professionele
recensenten die hun al dan niet met gal doordrenkte mening over een boek ten
beste gaven in kranten en soms ook in tijdschriften. In het algemeen kan worden
gesteld dat deze groep recensenten niet alleen uiterst consciëntieus te werk
ging maar ook meestal zeer kritisch was in het oordeel en bepaaldelijk niet
scheutig was met het uitdelen van hoge waarderingen in de vorm van veel sterren
(zeg: vier of vijf) in het alom gebruikte vijfsterrenstelsel.
Drastische
verandering in deze situatie is teweeggebracht door de komst van het internet
en vooral maar niet alleen door de hoge vlucht die de sociale media daarin hebben
genomen. Daarbij kan worden gedacht aan Facebook en de talloze blogs die zich tegenwoordig
manifesteren. Ineens meet Jan en Alleman zich ongevraagd de status van
boekrecensent aan en publiceert onder de noemer “recensie” pennenvruchten van
zeer uiteenlopende kwaliteit.
Zij
variëren globaal gezegd van degelijk onderbouwde kritische oordelen via louter
vanuit positief of negatief oogpunt onderbouwde meningen tot volstrekte
niemendalletjes welke laatste kunnen worden gekwalificeerd als
internetvervuiling. Dat is geen doodzonde, alleen al omdat het ten onder gaat
in de enorme massa vervuiling op allerhande terreinen op internet.
Alleen
vraagt de lezer die nuttige informatie zoekt, zich bij het zien van zo’n
niemendalletje vertwijfeld af wat de betrokkene in vredesnaam heeft bewogen
zijn of haar summiere mening of nog minder dan dat aan den volke kenbaar te
maken.
Het
is duidelijk dat er blogs en websites zijn die hoge kwaliteit in de recensies
nastreven, maar er zijn er veel meer die “van de gemakkelijke gemeente” zijn.
Soms hoef je niet lang te kijken om een duizelingwekkende hoeveelheid sterren
te zien na het lezen van een in enkele regels samengeperste opinie over een
boek. Nu is “leven en laten leven” een belangrijk adagium en dat betekent dat
we ons hier helemaal niet druk over zouden moeten maken zolang maar duidelijk
is dat het om zelfstandig gevormde onafhankelijke meningen gaat.
En
daar lijkt de schoen af en toe wel eens te wringen. Het commerciële gebruik van
recensies van “amateurs” is hand over hand toegenomen. Uitgevers, boekverkopers
en last but not least schrijvers zijn uiteraard verguld met goede recensies en
vinden minder goede of zelfs slechte beoordelingen van hun product eufemistisch
gezegd minder leuk. De kern van het leven is immers waarderen en gewaardeerd
worden.
Ook
als een boekrecensie goed is onderbouwd, kunnen de meningen behoorlijk
uiteenlopen. De ene recensent is zuiniger met het uitdelen van sterren dan de
andere, en subjectieve invloeden zijn onontkoombaar. Maar bij tijd en wijle
openbaart zich een opvallend fenomeen. Dan verschijnt er ineens een
opmerkelijke serie zeer eensgezinde beoordelingen –vaak nauwelijks of niet
onderbouwd- die de gemiddelde beoordeling in sterren van een boek drastisch
beïnvloedt. Dat gebeurt zowel in extreem positieve als in extreem negatieve
zin. Dat geeft ook meteen de zwakte van het recenseren op internet aan. Het
gebeurt niet zelden met een “alias” (nickname) wat het eenvoudig maakt
recensiefraude (hé, een neologisme!) te plegen. Hoe gemakkelijk is het immers
een groep vrienden of kennissen aan te zetten tot het plaatsen van een oordeel
over een boek op een commerciële website? Het kan zelfs nog gemakkelijker:
juist door het gebruik van aliassen kan één persoon een serie meningen
plaatsen. Uit het verre verleden is zelfs een geval bekend van een auteur die
het presteerde zijn eigen boeken te recenseren.
Het
is ontegenzeggelijk dat de gemiddelde waardering in sterren van een boek de
verkoopcijfers beïnvloedt.
Het
antwoord op de in de titel opgeworpen vraag is dan ook zeer lastig te geven.
Eén ding staat vast: het belang dat de schrijver van de recensie zélf aan zijn
geestesproduct hecht, is veelal aanzienlijk groter dan dat het in redelijkheid
zou moeten zijn.
Relativeren
dan maar, dat is in het leven vaak de oplossing. Zo ook hier !
Reacties
Een reactie posten