A.L. Snijders, een literair fenomeen

De uitvinder van het Zeer Korte Verhaal (ZKV) is de inmiddels tachtigjarige Peter Müller, beter bekend onder zijn pseudoniem A.L. Snijders. Voor zijn fraaie werk ontving hij in 2010 de Constantijn Huygens-prijs.




Hij heeft niet alleen al vele bundels op zijn naam, maar is ook elke zondagochtend rond 08:45 u. te horen op NPO Radio 4 met een nieuw ZKV. Het inleidende praatje met presentator Niels Heithuis is veelal ook zeer de moeite waard. En Snijders is een ware voordrachtskunstenaar.

De schrijver zelf zei in 2015 in een interview met De Standaard: "Ik schrijf laconiek en kort, omdat ik het tegendeel niet kan. Niet durf vooral." En verderop:  "...., waarbij je zulke lange zinnen maakt dat je aan het einde niet meer weet hoe het begon. Dat is bij mij ook zo. Ik raak het spoor bijster. Het zijn zinnen die te veel en daardoor niets meer zeggen. Uit angst voor de ontsporing in mijn hart schrijf ik dus korte zinnetjes."

Het gehele oeuvre omvat inmiddels zo'n drieduizend ZKV's.
De meest recente bundel met ZKV's van Snijders is "Het oog van de naald", verschenen in 2018. Ik kreeg het boek samen met "Vijf bijlen" kortelings van mijn lief voor mijn verjaardag.



Gisteren verscheen er een bijzonder interessant en diepgaand interview met Snijders in de Volkskrant. Dat is hier te lezen.
Het geeft een mooi inkijkje in zijn zielenroerselen. Kernachtige uitspraken worden niet geschuwd, Snijders is hier een bijna ontwapenend open boek.

Zeer lezenswaardig!


Reacties