Het eerste lustrum van deze blog

Eergisteren was het vijf jaar geleden dat deze eenmansblog van start ging. In die periode zijn 544 berichten geplaatst. Daarbij zaten vlogs (videootjes over een boekgerelateerd onderwerp), vele Kuijpjes (korte columns over taal en wat dies meer zij) en uiteraard een grote hoeveelheid boekbesprekingen, naar schatting een dikke 400.


In de beginperiode lag het accent vooral op thrillers. Gaandeweg werd het spectrum aan besproken boeken breder. Inmiddels komen ook regelmatig romans, non-fictieboeken en incidenteel zelfs een kinderboek aan de orde. Als je goed kijkt, lijkt het dat ik alleen maar (zeer) goede en buitengewoon goede boeken lees. Grosso modo klopt dat ook. Maar daar is wel een verklaring voor.

De hier te bespreken boeken kies ik zelf. Daarmee maak ik een voorselectie om te voorkomen dat ik boeken moet gaan lezen en recenseren die me niet aanspreken. Het aanbod van nieuwe boeken is immers zo groot dat je dat als eenling onmogelijk volledig of grotendeels kunt bestrijken. De uitspraak van Goethe “het leven is te kort voor slechte boeken” speelt daarbij op de achtergrond ook een belangrijke rol.


Incidenteel komt het voor dat ik een boek niet uitlees omdat het verhaal me niet in zijn greep krijgt. Dan volgt er ook geen recensie en meld ik dat aan de desbetreffende uitgever met opgaaf van redenen.

Opmerkelijk is dat er weinig boeken taalkundig foutloos zijn. De eindredacteur van een boek heeft een zware taak en verantwoordelijkheid, en zelfs bij grote schrijvers met dito redacteurs komen fouten in de tekst voor. De zgn. hersteltheorie speelt daarbij de redacteur parten. Je hersenen lezen namelijk niet steeds wat er staat, maar soms wat ze denken dat er staat. En daardoor lees je gemakkelijk over een fout heen. Steeds noteer ik de gesignaleerde fouten en geef die door aan de uitgever ten behoeve van een volgende druk van het boek. Dat wordt vrijwel altijd uitdrukkelijk op prijs gesteld.

Mijn adagium is dat het niet gaat om kwantiteit maar om kwaliteit. Soms wordt het belang van een boekenblog afgemeten aan het aantal views per maand. Op dat vlak ben ik naar ik aanneem een kleine jongen. Het aantal bezoeken varieert tegenwoordig tussen 1500 en 2500 per maand, de teller van het totaal staat nu op nagenoeg 110.000.

Hoe dan ook, ik heb er nog steeds veel plezier in. En zolang dat duurt, zal de blog bestaan.

Veel leesplezier!      

Reacties

  1. Gefeliciteerd met je eerste lustrum, Charles. En ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je jubileum!
    Qua statistieken zijn we even groot ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met je eerste lustrum, Charles!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten