De Perkamentdichter: Déjà nu (gedichten)

Op 6 november 2022 is op deze blog de buitengewoon goede dichtbundel “Over leven” van Tanja Helderman besproken. Aldaar gaf ik aan dat het bespreken van een dichtbundel het ultieme waagstuk is. Ook mijn ruim vijftig jaar bestaande belangstelling voor poëzie kwam kort aan de orde.

Heden ten dage lijkt het er bijna op dat de zich dichter noemende woordkunstenaars zich vooral beijveren in het componeren van teksten die volstrekt onbegrijpelijk zijn voor de lezer ervan. Enige tijd geleden was de kennismaking met de poëzie van de in Zwijndrecht wonende dichter Kimm Mulder alias De Perkamentdichter dan ook werkelijk weldadig. Zie ook de website www.perkamentdichter.nl .

Een korte, aangename kennismaking met enkele van haar gedichten op internet leidde al snel tot de koop van Kimm’s bundel “Déjà Nu”. Die titel is een leuke woordspeling op de bekende uitdrukking “Déjà Vu”, een uit de psychologie bekend begrip voor een verschijnsel dat de waarnemer al eerder denkt te hebben gezien, terwijl dat niet zo is.

De tekst op de achterzijde van het boekje is zó treffend en onovertrefbaar dat ik die geheel tegen mijn gewoonte hier integraal overneem.

“Déjà Nu speelt met taal en met de tijd. Een bundel vol prachtige gedichten recht uit het hart onderweg….naar dat van jou. Soms luchtig en betoverend, ontroerend, troostend, grappig of bemoedigend. Soms kort en krachtig, soms prachtig en poëtisch. Déjà Nu is een weerzien, een weerzien met oude herinneringen en toekomstdromen. Een ontmoeting met jezelf, met een knipoog naar de tijd. Kimm speelt op een geheel eigen wijze met woorden in deze bundel om de tijd te koesteren. Woorden om te overdenken, om in te verdwalen, om tijdloos van te genieten. Haar poëzie leeft, raakt en laat een spoor na in het nu en in jouw toekomstige herinneringen.”

De 94 gedichten blinken uit in kernachtige, zorgvuldige en fraaie woordkeuze, helderheid van de boodschap, begrijpelijkheid en variatie in onderwerpen. Vele aspecten van het leven komen aan de orde. De bundel ademt een weldadige positiviteit die duidelijk is geïnspireerd door het optimistische wereldbeeld van Kimm.

Twee gedichten uit de bundel als aanzet tot honger naar méér.

ZACHTJES

Ik heb naar jou

geluisterd

hoe jij

de mooiste woorden

zei

en ik heb

zachtjes

terug gefluisterd

het allermooiste woord

ben jij

Op één na zijn alle gedichten uit het boekje glashelder. De enige uitzondering heet dan ook “Ingewikkeld” en deed me glimlachend denken aan vroeger tijden, toen één van mijn kleinzoons op jonge leeftijd steeds consequent de begrippen “mij” en “jou” in omgekeerde betekenis gebruikte. Als curiositeit staat het hieronder. Dit gedicht is een waar doordenkertje.

INGEWIKKELD

Als ik

zonder mij was

waar zou ik

dan zijn

zou mij

dan een jij zijn

zonder dat ik

verdwijn

en als jij

dan mij bent

maar zonder

ik denkt

zou ik dan

mijn mij zijn

die jij

dan bedenkt

Het werk van Kimm Mulder kenmerkt zich door helderheid, zorgvuldige en goed gedoseerde woordkeus, volop positivisme, compactheid, ingetogenheid en niet zelden ontroerende teksten, en het ontbreken van gewrongen of gezwollen taalgebruik. De Perkamentdichter is een exponent van de dichters die begrijpelijke, kwalitatief hoogstaande poëzie scheppen. Het besproken boekje is een van haar vier tot nu toe verschenen bundels.

“Déjà Nu” is een verzameling van zonder uitzondering fraaie en originele  gedichten. Het boekje is buitengewoon goed en voor iedereen zeer lezenswaardig.