Loes den Hollander: Een halve leugen
In de vandaag verschijnende eenendertigste thriller van Loes den Hollander heeft de negenenzestigjarige Bettina Drijver een jarenlange relatie met de bestsellerschrijver Andries Persijn. Die komt onder onhoudbare druk te staan als Bettina’s dochter Carine traumatische gebeurtenissen uit haar vroege puberteit onthult. Stiefvader Andries was daarbij naar haar zeggen betrokken, maar hij ontkent alles. Bettina weet niet wie ze moet geloven. Carine verbreekt daarop het contact met moeder en stiefvader.
Rony Dam, de hartsvriendin van Bettina, kan enigszins als intermediair optreden tussen Bettina en Carine, maar het gaat uiterst moeizaam. Als Bettina ruzie krijgt met Rony, splijt hun vriendschap. Rony palmt iemand in met verregaande gevolgen. Bettina ontmoet een wildvreemde man voor wie ze snel warme gevoelens krijgt. Hij wordt haar steun en toeverlaat.
Af en toe lijkt het erop alsof de vriendschap tussen Bettina
en Rony weer opleeft. Er vinden enkele geweldsincidenten plaats; het is niet
duidelijk wie daarachter zit. Intussen worden de onthullingen van Carine
uitvergroot –of niet- in een juicekanaal op internet. En dan wordt er iemand
thuis vermoord.
Het verhaal wordt afgewisseld met cursief gedrukte
hoofdstukken waarin het getroebleerde gedachteleven van de verteller ervan over
het voetlicht komt. Wie die verteller is, moet de lezer zelf gaan bedenken, en
dat lijkt eenvoudiger dan het is.
Er is een zorgvuldig bewaard geheim rond de verwekking
destijds van Carine. Dat speelt een speciale rol in het verhaal. Als er nog
iemand wordt omgebracht, worden de vraagtekens steeds groter. En dan verschijnt
er een vrouw op het toneel die alle eerdere veronderstellingen lijkt te
ontkrachten. Een onvoorspelbare én onvoorstelbare wending verrast zelfs de
meest aandachtige lezer. Meer moet er niet over worden gezegd, de spoilers
liggen groepsgewijs op de loer.
De stokoude zegswijs “goede wijn behoeft geen krans” lijkt
welhaast te zijn bedacht voor de boeken van Loes den Hollander. Haar bijna
unieke schrijfstijl met korte, kernachtige en beeldende zinnen trekt de lezer
onmiddellijk en onvermijdelijk het verhaal in. Dat blijft tot het einde zo.
Loes heeft al vele zeer goede thrillers op haar naam, doch “Een halve leugen”
behoort tot de buitencategorie.
Het spanningsveld tussen de belangrijkste personen heeft
psychologische diepgang en intrigeert voortdurend. Wie liegt en wie niet, en
waarom? Die vragen blijven lang onbeantwoord. En de ontknoping van de plot tart
elke fantasie. Enkele actuele thema’s zijn als een rode draad in de
gebeurtenissen verweven.
“Een halve leugen” behoort tot de beste boeken van Loes den
Hollander en is dan ook buitengewoon goed.
Daarbij horen vijf waarheidsgetrouwe sterren.
Reacties
Een reactie posten