Bram Dehouck: Witte raaf
De
Vlaamse thrillerschrijver Bram Dehouck behoort tot de absolute top in zijn
genre in het Nederlandse taalgebied. Met twee van zijn drie eerdere thrillers
(“Een zomer zonder slaap” in 2012 en “De minzame moordenaar” in 2010) won hij
de Gouden Strop, een ongekende prestatie. De lat ligt dus heel hoog, en dan
rijst steeds weer de vraag: houdt de auteur dat vol?
Zijn
nieuwste thriller “Witte raaf” geeft zonder meer een bevestigend antwoord op
die vraag. Het is een mooi verhaal over steeds verder opgevoerde spanning op de
werkvloer die vérstrekkende consequenties kan hebben als de menselijke geest het
niet meer aankan en op hol slaat.
Stefanie
Baertsoen (een bestaande, intrigerende achternaam, die de vraag oproept of die
haar verlangen tweetalig weergeeft) werkt als marketingmedewerkster in het
bedrijf van Ludo Scherpereel. Ofschoon zij in het verleden een burn-out heeft
gehad, gaat het weer goed op haar werk. Dat verandert bij toverslag als Ludo in
de persoon van Nick Farkas een marketeer binnenhaalt die door hem als een witte
raaf (goudhaantje) wordt gezien.
Nick
is een overheersende en goedgebekte man die met speels gemak alles naar zijn
hand zet. Hij manipuleert en schuwt daarbij geen enkel klein, maar naar middel,
tot groeiende irritatie van Stefanie en haar vriend Alex.
In
haar strijd tegen Nick –collegialiteit is door het gedrag van Nick snel
verdwenen- delft Stefanie voortdurend het onderspit omdat directeur Ludo zich
telkens laat inpakken. Nick laat zich op een gegeven moment in een gesprekje
met Stefanie op valse toon bewust ontvallen:
“Ik krijg altijd wat
ik wil, meisje.”
Dan komen hoofdinspecteur Tess Jonkman en
inspecteur Andy Wolkers in beeld. Zij onderzoeken de moord op een jonge vrouw
van rijken huize en brengen een verdachte voor de rechter. In de rechtszaal
lijkt de gladde en gewiekste advocaat Jean-Paul Van Steedam de dienst uit te
maken. Hij weet zelfs de hoofdinspecteur onzeker te maken bij het
getuigenverhoor en bespeelt de juryleden op geraffineerde wijze. Hoe loopt dat
af?
De
plot blijkt fraai te zijn geconstrueerd en de afloop van het verhaal zet de
lezer meer dan eens op het verkeerde been.
Bram
Dehouck is een schrijver die zeer bedreven is in het beperkt maar toch uiterst
boeiend houden van het verhaal. Het pesten op het werk, het veelvuldige succes
van holle praat en luchtfietserij en het niet zelden manipulatieve optreden van
advocaten in rechtszaken zijn aansprekende thema’s. De stijl van Dehouck is ogenschijnlijk
eenvoudig maar wel degelijk fijnzinnig met een licht en aangenaam Vlaams accent
dat de Nederlandse lezer geen enkel begripsprobleem geeft.
De
personages zijn goed uitgediept; er is veel aandacht voor de psychologische
wederwaardigheden en problemen van de betrokkenen die op toegankelijke wijze
worden beschreven. Het taalgebruik is foutloos. Een onopvallend rekenfoutje in
het verhaal mag de pret geenszins drukken.
Het
zou niet verbazen als dit boek een serieuze kandidaat wordt voor de volgende
Gouden Strop, al zou dat welhaast een buitenaards succes zijn. En er is volop
concurrentie.
“Witte
raaf” is zeer lezenswaardig en krijgt vijf heldere sterren!
Reacties
Een reactie posten