Ellen G.: Zerk
Na
haar geweldige vierde thriller “Manzanilla” (5*) van Ellen G. (Gerretzen) uit
2014 is het enige tijd stil geweest. De fans wachtten met spanning op de
volgende, en zijn daarin bepaaldelijk niet teleurgesteld.
In
“Zerk”, de nieuwe thriller van Ellen, is wederom een hoofdrol weggelegd voor de
interessante, intrigerende en menselijke Berlijnse oud-hoofdcommissaris van het
Landeskriminalamt (LKA) Wolfgang. Ook enkele andere bekenden maken weer hun
opwachting.
Het
verhaal speelt zich grotendeels af in Berlijn. Op de Joodse begraafplaats
Weissensee wordt een man gevonden, die is vermoord op zijn eigen familiegraf.
Onderzoek van het LKA levert vooralsnog niets op.
Een
journalist van het Berliner Tageblatt die zich om moverende redenen bedient van
een schuilnaam, komt met een sensationeel artikel waarin een verband met
antisemitisme wordt gelegd voor deze misdaad en diverse eerdere moorden. Dit al
dan niet vermeende verband werpt een politiek gevoelig licht op de kwaliteit
van eerdere moordonderzoeken en zet velen op scherp.
Wolfgang
heeft een persoonlijk drama dat hem in “Manzanilla” overkwam, inmiddels goeddeels
overwonnen. Zijn markante uiterlijk is enigszins anders geworden maar zijn
wilskracht en daadkracht zijn ongebroken. Doch ook het sluimerende probleem
tussen Wolfgang en zijn geliefde Julia bestaat nog steeds en wordt groter en
intenser.
Hij
raakt betrokken bij het onderzoek naar de moord op de begraafplaats, samen met
Claus en Esra van het LKA. En ook de beminnelijke kroegbazin Gitta en haar
opmerkelijke vriend Siegfried de taxidermist komen weer volop in beeld. Enkele
andere personages van zeer diverse pluimage maken een rijk geschakeerd beeld
compleet.
Dan
worden enkele vrouwen kort na elkaar vermoord. Er zijn duidelijke tekenen dat
een seriemoordenaar aan het werk is.
De
ontmaskering is even verrassend als onthutsend. De plot is zeer ingenieus
gecomponeerd en kent veel onderhuidse spanning.
Ellen
Gerretzen heeft al eerder bewezen over een zeer vaardige pen te beschikken.
Haar schrijfstijl is zonder meer voorbeeldig en haar woordgebruik laat niets te
wensen over. Het verhaal van “Zerk” is voortdurend boeiend. De lezer zit
weliswaar niet constant op het puntje van de stoel, maar de aandacht wordt
steeds vastgehouden. Het boek is onderverdeeld in maar liefst 146, veelal zeer
korte, hoofdstukken. Dat leest uitermate prettig temeer omdat er niet al te
veel decorwisselingen voorkomen en de lijnen in het verhaal vloeiend zijn.
In
korte cursief gedrukte stukjes komen de voornemens en denkwereld van de
moordenaar aan bod.
Ellen
is groots in het beschrijven van de karakters en de sfeer. De personages komen
helemaal tot leven met inbegrip van hun soms niet geringe privébeslommeringen. En
ook de dialogen zijn van hoge kwaliteit. De lezer waant zich regelmatig ter
plekke en ziet de gebeurtenissen niet zelden bijna filmisch aan zich
voorbijtrekken. Steeds is het woordgebruik ontspannen waardoor ook
onheilspellende en dreigende gebeurtenissen relatief gemakkelijk binnenkomen.
Ofschoon er diverse moorden plaatsvinden, onthoudt de schrijfster zich van
gruwelijke beschrijvingen, en dat is voor menig lezer zeer prettig.
Het
wachten na “Manzanilla” is alleszins de moeite waard geweest. “Zerk” is een
uitstekende thriller die je niet meer loslaat, en zonder meer vijf sterren
verdient.
Hulde!
Reacties
Een reactie posten