Geir Tangen: Het meesterwerk
Scandinavië
(b)lijkt een onuitputtelijke bron van goede thrillerschrijvers. Het begon met
Stieg Larsson, die de weg baande voor vele opvolgers. Namen als Lars Kepler,
Hjorth Rosenfeldt, Rolf & Cilla Börjlind, Jo Nesbø, Samuel Bjørk, Arnaldur
Indridason, Yrsa Sigurdardóttir en Jussi Adler-Olsen doen de harten van vele liefhebbers
sneller kloppen.
En
er is er alweer een bij, en weer zo’n goede. De hier te lande onbekende Noor
Geir Tangen debuteert in Nederland met de veelzeggende titel “Het meesterwerk”
(de oorspronkelijke Noorse titel is Maestro). In Noorwegen is hij bekend als
een crimeblogger met meer dan 170.000 volgers. Het onderhavige boek gaf hij in
2016 in eigen beheer uit met bescheiden verwachtingen, maar inmiddels is het in
15 landen uitgebracht.
Het
verhaal van “Het meesterwerk” speelt zich af in het Noorse plaatsje Haugesund,
de woonplaats van de schrijver. De journalist Viljar Ravn Gudmundsson (de naam
verraadt een IJslandse komaf) werkt bij de krant “Het Haugesundse Nieuws”. Zijn
aantrekkelijke vrouwelijke collega Ranveig Børve maakt zijn werkomgeving
leefbaar, waar zijn hoofdredacteur Johan Øveraas als een bullebak heerst.
Viljar
ontvangt een mail waarin een moord wordt aangekondigd. Hij zet deze tegen de
journalistieke gewoontes in door naar de politie. Enkele door de aankomende
dader gegeven details wijzen in een bepaalde richting, doch onvoldoende om de
moord te kunnen voorkomen. Er valt een vrouw onder verdachte omstandigheden van
de galerij van een flatgebouw.
Rechercheur
Lotte Skeisvoll leidt het onderzoek. Zij is een speurder zonder bijzondere
kenmerken, zij het dat ze een verslaafde zus Anne heeft. Lottes gedrevenheid
voorkomt echter niet dat er meer slachtoffers vallen. Op een bepaald moment
valt op dat het er alle schijn van heeft dat de dader aan “eigen richting”
doet.
De
irritante en eigenzinnige rechercheur Olav Scheldrup Hansen tracht met een
tunnelvisie het onderzoek op te stuwen, maar dat lukt na een deels geslaagde
poging niet verder.
De
uitgever Harald Madsen en de bibliothecaris Øystein Vindheim komen met
ogenschijnlijk bruikbare tips die het onderzoek in een stroomversnelling
brengen.
In
een tweede verhaallijn gaat het om een affaire van vier jaar geleden. De
minister van transport Hermann Eliassen raakt in dubieuze omstandigheden met
twee jongemannen, Jonas en Fredric. De betekenis van deze verhaallijn blijft
lange tijd duister, maar tegen het eind van het boek komen de lijnen fraai
bijeen.
In
korte hoofdstukken krijgt de lezer gaandeweg een beeld van de gedachtespinsels van
de dader. Deze ziet zijn acties als de creatie van een meesterwerk. Maar dat
wel met een heel bijzondere betekenis. De lezer ontdekke die zelf.
Geir
Tangen is zonder twijfel een nieuwe grote ster aan het Scandinavische
thrillerfirmament. Zijn schrijfstijl is vlekkeloos, zijn taalgebruik is
eenvoudig en uiterst doeltreffend en de belangrijkste karakters in het verhaal
hebben adequate diepgang. Het verhaal is beeldend geschreven en is vanaf het
begin boeiend. De lezer krijgt geen tijd om rustig achterover te leunen, en dat
zonder dat sprake is van nagelbijtende spanning. Een fraaie prestatie van de
schrijver!
Het
thema “eigen richting” doet in de verte denken aan dat van de sterke thriller
“Afrekening” van Heleen van der Kemp uit 2011. Maar Tangen heeft een geheel
eigen invulling aan dat thema gegeven, en die is even fraai als verrassend. De
ontmaskering van de dader is dat ook. Zelfs een doorgewinterde thrillerlezer
zal die niet voorzien. En ook dat is een prestatie van formaat.
“Het
meesterwerk” van Geir Tangen is een belofte voor de toekomst en krijgt vier
kraakheldere sterren, die staan voor “zeer goed”.
Reacties
Een reactie posten