Jesper Stein: Papa
De
Deen Jesper Stein is de zoveelste exponent van het rijke arsenaal aan
Scandinavische thrillerschrijvers. Hij is nog relatief onbekend in Nederland,
ook al krijgt zijn werk over het algemeen goede beoordelingen.
“Papa”
is na “Onrust” de tweede in Nederland verschenen thriller van zijn hand met als
hoofdpersoon speurder Axel Steen. Deze is voormalig commissaris van politie en
nu werkzaam bij de speciale eenheid PET.
Het
verhaal begint met een zachtaardige scène waarin Axel met zijn jonge dochter
Emma in zijn auto op een brug stuit op een gewonde zwaan. Aan de hand van dit
tafereel komt de lezer het een en ander te weten over de privéomstandigheden
van Axel.
Dan
ontstaan er twee verhaallijnen die tot het eind van het boek voortduren en
uiteindelijk een wat vaag verband blijken te hebben.
Rechercheur
Vicki Thomsen van de Afdeling Vermogensdelicten wordt geconfronteerd met een
inbraak in een bank waarbij 143 van de 2340 safeloketten zijn gekraakt en
goeddeels leeggeroofd. Daarbij is onder meer een partij diamanten buitgemaakt
die miljoenen waard is. Ze zijn eigendom van een zekere Alexandra Beksamovic.
Vicki
krijgt problemen met een handtastelijke collega. Een andere rechercheur blijkt
ook al een opmerkelijke rol te spelen.
Tegelijkertijd
raakt Axel verwikkeld in een onderzoek naar drugs- en wapenhandel tussen
Denemarken en Rusland waarin een Russische crimineel met de bijnaam Papa een
hoofdrol speelt. Axel infiltreert in Amsterdam in een criminele organisatie en
wordt daarbinnen verliefd op Christine.
Het
verhaal ontwikkelt zich langs gebaande paden. Geweld op zijn tijd, een
onsmakelijke martelscène (blz. 263/264) en massale schietpartijen houden de
lezer bezig. Je moet ervan houden.
Jesper
Stein heeft een aardige thriller geschreven die evenwel lijdt aan enkele wel
vaker voorkomende problemen. Het stramien van enkele – in casu twee –
afzonderlijke verhaallijnen die langzaam naar elkaar toe lijken te groeien, is
inmiddels wel uitgekauwd. De hoeveelheid personages maakt het verhaal soms
lastig te volgen. De karakters zijn over het algemeen weinig uitgediept en ook
de scènes zijn lang niet altijd even beeldend beschreven. Voeg daarbij een plot
die niet echt bijzonder te noemen is en voor de kenners voorzienbaar is, en je
hebt een aantal elementen die tot de conclusie leiden dat “Papa” een aardig
boek is maar geen hoogvlieger. Het goede taalgebruik en de vloeiende zinnen
maken dat niet anders.
Halfjes
worden niet gegeven, en aangezien drie sterren staan voor een goed boek blijft
“Papa” op twee sterren steken.
Reacties
Een reactie posten