Martine Bijl: Rinkeldekink


Halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw werd Martine Bijl ontdekt als zangeres. Ze was toen een ontwapenende jongedame met een prachtige stem en werd bekend met heerlijke luisterliedjes zoals “De makelaar van Schagen” en het voor die tijd ondeugende “Belletjes”.
Later werd ze ook een bekende tv-persoonlijkheid met vele kwaliteiten. Altijd charmant en sympathiek stal de harten van heel Nederland.

In september 2015 kreeg Martine bij het opstaan in de ochtend een hersenbloeding die haar leven totaal op zijn kop zette.



Over de gevolgen ervan schreef zij het boekje “Rinkeldekink”. Het begint bij de ochtend van de hersenbloeding waar zij op een brancard met een hoogwerker uit huis naar de ambulance moet worden getakeld, omdat ze uit medische overwegingen strikt horizontaal moet worden vervoerd.

Over de periode van revalidatie én depressie schrijft Martine met een mooie, soms enigszins onderkoelde humor. Zo zegt ze dat ze een E.T. in haar hoofd heeft. En dat is dan niet het aandoenlijke persoontje uit de onvergetelijke film, maar een klein monster dat haar veelvuldig hindert. En ze wordt vaak lastiggevallen door de Zwarte Deken.

“En op een dag zijn ze ook werkelijk verdwenen. Ik voel een onmetelijke dankbaarheid.”

Het gaat over zaken als alle basale vaardigheden opnieuw leren, valtherapie en zwemles. En ook over lotgenoten in het ziekenhuis met hun aardigheden en eigenaardigheden. Steeds is het verhaal gelardeerd met humor. En dat is knap als je in zo’n nare situatie verzeild raakt door een speling van de natuur.

“Ik lees de krant niet, ik doe alsof. Ik kan niets lezen, ik kan me niet concentreren. Ik wil nu even lijken op iemand die de krant leest.”

Tot overmaat van ramp overkomt Martine nog meer lichamelijk ongemak na een valpartij.

Het boekje is vlot en bijna lichtvoetig geschreven, terwijl het over een zwaar onderwerp gaat. Dat is tekenend voor de positieve levensinstelling die Martine Bijl altijd heeft gekenmerkt.
“Rinkeldekink” is een boekje dat zeer lezenswaardig is voor iedereen die wil weten wat een hersenbloeding in een leven teweeg brengt. 
Het toekennen van een waardering in sterren aan het boekje is eigenlijk onbegonnen werk. Daar leent het onderwerp zich niet echt voor. 
Het is gewoonweg een zeer goed boek!

Reacties