Pauline Slot: Dood van een thrillerschrijfster
Deze recensie uit 2016 plaats ik om twee redenen. Ten eerste volgt op de blog straks de recensie van het nieuwe boek van Pauline Slot. Voorts is de inhoud van het boek "Dood van een thrillerschrijfster" verrassend actueel gelet op de discussie die in boekenland is opgelaaid door twee extreem prikkelende columns van Peter Kuijt en Tomas Ross met een overigens door mij verfoeid woordgebruik. Zie ook het lemma Schraalhans is keukenmeester in schrijversland.
De
titel “Dood van een thrillerschrijfster” doet anders vermoeden, maar dit boek
van Pauline Slot is geen thriller. Het is een roman waarin al dan niet
gedroomde schrijvers en schrijfsters soms welhaast worden geparodieerd.
Selma
Hoogstins is de ik-figuur in het verhaal. Zij is een schrijfster die niet van
de pen kan leven. Van haar meest recente roman “Het tweekamerhart” zijn enkele
duizenden exemplaren verkocht. Samen met haar partner Stephen heeft Selma een
“schrijfhuis” op het idyllische landgoed Hemera in Griekenland, vernoemd naar
de godin van de dag.
Echte schrijvers en wannabe-schrijvers zijn daar welkom om
in alle rust aan hun pennenvrucht te werken onder begeleiding van Selma. Zoals
zij het zelf verwoordt:
“Acht weken per jaar
was het mijn taak mensen te helpen zelfs de meest mesjokke ideeën goed op
papier te krijgen.”
De
proloog van het verhaal roept meteen spanning op. Er wordt een dode gevonden in
de zee nabij Hemera. Die spanning ebt snel weg en pas tegen het einde van het
verhaal krijgt de lezer een idee over de betekenis van de proloog.
In
de periode waarin het verhaal speelt, zijn er in eerste instantie zes
schrijvende gasten op het landgoed. Het is een zeer gevarieerd, deels Engels en
deels Nederlands gezelschap waarbinnen relatieve harmonie heerst.
Dat
verandert enigszins als de befaamde thrillerschrijfster Esther Noordvlucht haar
intrek neemt op Hemera. Zij is bezig met het schrijven van een vervolg op haar
kassucces “De Vinex-club”.
Selma
neemt de populariteit van Esther op de hak en deelt hier en daar wat sneren
uit. Een mooie herkenbare persiflage op de werkelijkheid van het Nederlandse
thrillerwereldje met een sterke kern van waarheid is te lezen bij een
gezamenlijke leessessie van de gasten:
“We waren een real
life Facebook geworden. Op Esthers pagina stonden onder elke post uitroepen
zoals die nu aan tafel klonken. De personages kloppen bij mij aan, ze willen
dat hun verhaal verteld wordt: dat had ze gisteren nog geschreven. Een peloton
comments hing eronder, alle van het kaliber ‘Super!’, ‘Kan niet wachten!’ en
‘Schrijf alsjeblieft snel door!’. Het leek erop dat veel Nederlandse vrouwen
(want het waren allemaal vrouwen) niets beters te doen hadden dan uitkijken
naar een volgend boek van Esther Noordvlucht. Er werd vaak geklaagd over de
ruwe zeden op de sociale media, maar het geslijm leek mij een ernstiger
probleem.”
De
komst van de bepaaldelijk niet bescheiden Thijmen gooit nog enige olie op het
smeulende vuurtje.
Pauline
Slot heeft een fraaie schrijfstijl. Het idyllische bestaan op Hemera en de
mooie natuur worden beeldend en licht romantiserend beschreven, en ook de zeer
verschillende karakters komen aardig uit de verf. In het verhaal zijn op soms bijna
lichtvoetige wijze thema’s als dierenmishandeling, bootvluchtelingenproblematiek
en succes versus falen verweven met de ogenschijnlijke rust van het leven in en
om het “schrijfhuis”.
Het
taalgebruik is afgewogen, toegankelijk en vloeiend. Hier en daar zijn aardige aforismen
te ontwaren zoals bijvoorbeeld “De trendbreuk bestaat bij de gratie van de
trend.”
Met
het gebruik van de naam Esther Noordvlucht voor de zelfgenoegzame schrijfster
die op Hemera verschijnt, neemt Pauline Slot uiteraard een loopje met de
bekende thrillerschrijfsters Esther Verhoef, Saskia Noort en Simone van der
Vlugt. Of dit ernst of luim is, blijft de vraag.
“Dood
van een thrillerschrijfster” is een zeer lezenswaardig, mooi en consistent
verhaal dat de lezer een aantal aangename leesuren verschaft. De betekenis van
de proloog voor het geheel wordt aan de fantasie overgelaten. Eenieder zal daar
een eigen invulling aan (kunnen) geven.
Het
boek verdient drie stralende sterren, die staan voor een goed boek.
Reacties
Een reactie posten