Esther Verhoef: Façade
Esther Verhoef is een van de vooraanstaande
thrillerschrijfsters in Nederland. Ze heeft vanaf 2006 (ja, zolang al!) een
aantal mooie thrillers op haar eigen naam. “Rendez-vous”, “Close-up”, “Alles te
verliezen”, “Déjà vu”, “De kraamhulp” en “Lieve mama” zijn voor velen bekende
titels.
Na haar laatste thriller uit 2015 maakte ze in 2017 een uitstapje naar
het romangenre met “Nazomer”. Dat boek heb ik (nog) niet gelezen, maar haar
eerdere roman “Tegenlicht” uit 2012 was indrukwekkend.
In maart 2019 verscheen tot vreugde van de liefhebbers weer
een thriller van Esther en wel onder de titel “Façade”.
Hoofdpersoon in het verhaal is de enigszins naïeve jonge
moeder Iris van der Steen. Ze is gescheiden van Sander de Bruin met wie ze een ten
tijde van het verhaal negenjarige zoon Levi heeft. Om zichzelf na haar
scheiding weer terug te vinden begint ze een avontuurlijke reis naar Portugal met
een stokoude auto van het merk Landrover Defender, bijgenaamd Toet. Die auto is
van Iris’ vrijgevochten moeder die met haar vriend Philippe in dat land woont.
Na een nogal opmerkelijk verlopen ontmoeting bij een
tankstation neemt ze nietsvermoedend een lifter mee, die duistere kanten
(b)lijkt te hebben. Een nogal heftige personele decorwisseling onderweg leidt
tot een uiterst beklemmende situatie. In cursief gedrukte korte hoofdstukken
geeft de auteur een inkijk in de gedachtespinsels van de kwade genius van het
boek.
Gaandeweg lijkt bijna niemand in het verhaal te vertrouwen,
en dat gevoel houdt de lezer in een ijzeren greep tot de ontknoping vol
verrassingen die wordt gevolgd door een ontroerende epiloog.
Esther Verhoef heeft haar schrijverskwaliteiten allang
bewezen. Ze schrijft in een vloeiende stijl met een helder en kernachtig
woordgebruik, wars van gezochte metaforen. De zinnen zijn beeldend en brengen
daardoor de lezer al snel middenin de gebeurtenissen. De karakters zijn met de
nodige diepgang fraai ontwikkeld. De plot is ingenieus geconstrueerd, met
diverse veelal verrassende wendingen die het ontstane beeld steeds weer op
losse schroeven zetten.
“Façade” is een pageturner (slaapsteler?) zonder weerga,
eenmaal begonnen met lezen is het vrijwel onmogelijk het boek nog terzijde te
leggen. Het móet gewoon uit, de spanning is zó knap opgebouwd dat je niet wilt
rusten voordat duidelijk is geworden hoe het afloopt. En dan is het uiteraard
bijzonder jammer dat het boek zijn einde heeft bereikt.
Met haar nieuwe thriller heeft Esther Verhoef zichzelf
ruimschoots overtroffen. De onvolkomenheden van “Lieve mama” uit 2015 zijn op
prachtige wijze weggepoetst met een boek dat alleen maar met superlatieven kan
worden aangeduid.
Ofschoon onder meer het thrillerdebuut “Rendez-vous” van
Verhoef een onvergetelijk goed boek is, is “Façade” zonder twijfel Verhoefs
beste thriller tot nu toe.
Het heeft alle kenmerken van een fenomenale psychologische thriller
zonder expliciete gruwelijkheden met voortdurende spanning.
Het boek krijgt dan ook vier flonkerende sterren, die staan voor een zeer goed boek.
Reacties
Een reactie posten