Rudy Soetewey: Vrienden

Vijf mannen vormen de “Vrienden” in het gelijknamige boek van Rudy Soetewey. Bij een samenkomst van de technische ploeg van de plaatselijke toneelvereniging na afloop van een succesvolle voorstelling slaan de gedachten van Bob Raeymaeckers, Ludo Koninckx, Jean-Pierre Vandevoorde en de broers Herman en Paul Veldman op hol. Onder invloed van fikse hoeveelheden alcoholhoudende drank bedenken zij als grap de perfecte liquidatie.
Enkele dagen later blijkt één van de vijf bedachte scenario’s in werkelijkheid te zijn opgevoerd.

De ik-figuur in het verhaal, Paul Veldman, gaat op aandringen van zijn broer Herman op onderzoek uit. Daarbij blijkt alras dat vriendschap een zeer betrekkelijk begrip is. Paul stuit op bedenkelijke zaken en gebeurtenissen die een geheel nieuw en wel duister licht op de gedachte vriendschap werpen. Overspel, seksuele perversiteiten, leugens en bedrog, machtswellust, geweld, minachting, na de dramatische gebeurtenis blijkt de vriendschapsband al lange tijd uiterst broos te zijn geweest. En dat komt nu in volle omvang aan de oppervlakte.

De stereotiepe rechercheurs Arent en Demuys onderzoeken intussen de moord op onverstoorbare wijze. Geen van de “vrienden” heeft een alibi, wat tot onderhuidse spanningen en onderlinge beschuldigingen leidt. Intussen ontstaat er ook nog een stormachtige amoureuze escapade tussen een van de vrienden en de bloedmooie negentienjarige dochter van een van de anderen.

Met “Vrienden” heeft Rudy Soetewey wederom een zeer lezenswaardige en indringende thriller geschreven. Zijn taalgebruik is eenvoudig en doeltreffend, de karakters worden mooi neergezet en de plot is ingenieus. De kracht van de boeken van Soetewey is voor alles dat de verhalen zich in het gewone dagelijkse leven afspelen en eenieder lijken te kunnen overkomen.
Ook in dit boek valt weer op dat het Vlaams prachtige uitdrukkingen heeft die in het Nederlands niet gangbaar zijn maar wel meteen glashelder.
De afloop van het verhaal is uitermate verrassend en laat de lezer in verwarde gedachten achter.

De cover van het boek –een glas rode wijn in beroering gebracht door een haai waarvan de vin net zichtbaar is-  is in zijn eenvoud van een ware schoonheid en doet volop recht aan de inhoud van het boek.

“Vrienden” is een boek, dat je in één adem uitleest. Het krijgt vier welverdiende sterren.