Annejet van der Zijl: Leon & Juliette

Het mogen schrijven van het jaarlijkse Boekenweekgeschenk is voor een schrijver een grote eer. Hij/zij wordt daarmee opgenomen in een illustere rij van grote auteurs. Maar het is bepaaldelijk niet gemakkelijk. Het schrijven van een novelle in het keurslijf van iets meer dan 90 pagina’s op klein formaat is geen sinecure, en niet iedereen van de uitverkorenen slaagt erin een lezenswaardig en compleet verhaal te produceren in dit bestek.

Van de boekjes sinds het jaar 2000 vond ik “Zomerhitte” van Jan Wolkers, “De pianoman” van J. Bernlef, “Een tafel vol vlinders” van Tim Krabbé, “Heldere hemel” van Tom Lanoye, “Een mooie jonge vrouw” van Tommy Wieringa, “Broer” van Esther Gerritsen en “Een makkelijk leven” van Herman Koch zeer de moeite waard.

Het Boekenweekgeschenk 2020 is “Leon & Juliette” van Annejet van der Zijl. Het waargebeurde verhaal gaat over de onmogelijke liefde tussen Leon Herckenrath, die in 1818 vanuit Monster naar Charleston in Amerika emigreerde, en de slavin Juliette. Hun huwelijk was geheim omdat het in Charleston volstrekt uit den boze was. Het was ware liefde, en die werd bekroond met een grote kinderschare. Op een gegeven moment vluchtte Juliette met haar kinderen naar Monster, waar zij geaccepteerd werden. Leon reisde regelmatig naar Amerika voor zijn zaken.

Annejet van der Zijl heeft deze liefdesgeschiedenis beschreven als een echt stukje uit een geschiedenisboek. Lichtelijk afstandelijk, maar beslist intrigerend ontrolt het leven van Leon zich voor de lezer. Die krijgt respect én medelijden met de twee hoofdpersonen wier leven bepaald werd door onmogelijkheden.
Van der Zijl heeft een goede schrijfstijl maar vermijdt –wellicht vanwege het voorgeschreven formaat van de novelle- details en uitweidingen.

“Leon & Juliette” is zeker lezenswaardig en vervult de lezer met een zekere bewondering over de keuzes van Leon in diens leven.