Frank van Zwol: Van de radar

Met zijn zeer goede thrillers “Niemandsland” (2014; 4*) en “Schokgolf” (2016; 4*) gaf Frank van Zwol de voorzet voor een nieuwe actiethriller rond de aansprekende, stoere oud-marinier Tom Brandt, fotograaf voor National Geographic en opdrachtnemer van de MIVD. De liefhebbers van dit genre waren dan ook verheugd met de komst in augustus 2020 van de nieuwe Brandt “Van de radar”.

Het verhaal is geïnspireerd door de verdwijning in 2018 van de vooraanstaande cybersecurity-expert Arjen Kamphuis in Noorwegen. Rond dat mysterie deden allerlei speculaties de ronde. Zo meldde het Algemeen Dagblad op 20 december 2018 onder meer:

“Vier maanden na de vermissing van Arjen Kamphuis in Noorwegen, houden intimi en collega's er sterk rekening mee dat de cyberexpert nog leeft en zelf in de anonimiteit vertrokken is. Hij verdween al eerder een tijdje van de radar.“

Tot op heden is er in deze zaak geen duidelijkheid gekomen. De Noorse politie heeft het onderzoek afgesloten en gaat ervan uit dat Kamphuis is omgekomen in een onherbergzaam gebied.

In het boek van Van Zwol heet de ict-expert Laurens Olthoff. Hij verdwijnt in Noorwegen in de buurt van Bodø vlakbij een geheime Amerikaanse basis. Tom Brandt gaat op verzoek van Huub Cabot, een vriend van Laurens uit de hackersscene, naar Noorwegen om het spoor van Laurens te volgen. Intussen overlijdt in Nederland Martijn, een naaste collega van Laurens, onder verdachte omstandigheden.

Tom krijgt vrijwel direct na aankomst in Bodø te maken met grof geweld tegen zijn persoon. Hij ontkomt ternauwernood uit benarde omstandigheden en verlaat tegen het dringende advies van de behandelend arts in daarna snel het ziekenhuis. Zijn ontmoeting met de Noorse agenten Pedersen en Marit Nordahl verloopt ook niet al te soepel. De knappe Marit maakt wel indruk op hem.

Tom achterhaalt beladen informatie over het doen en laten van Laurens. Die leidt tot de slotsom dat deze gezocht werd door onder meer de NSA vanwege de extreme gevoeligheid van Laurens’ kennis van het Coldsteel-project. Dit dreigt de wereldorde volledig te verstoren.

Er ontstaat een bloedstollende wedloop tussen Tom, geholpen door de journalist Kjetil Solberg, enerzijds en zowel de Amerikanen als de Noren anderzijds. Hoe die afloopt, moet de lezer zelf ervaren.

Frank van Zwol heeft een voortreffelijke penvoering. Zijn beschrijvingen van gebeurtenissen, personages en landschappen zijn welhaast van filmische kwaliteit. De lezer waant zich te midden van de gebeurtenissen en voelt de spanning aan den lijve. De schrijfstijl is helder en kernachtig, en past volledig bij een actiethriller als deze. Het verhaal is samenhangend en loopt gewoon goed. Een licht kritische noot moet wel geplaatst worden. De ontsnappingen van Tom Brandt uit enkele buitengewoon gevaarlijke situaties zijn nogal onwaarschijnlijk. Ze doen denken aan de miraculeuze reddingen van James Bond uit vrijwel dodelijke omstandigheden. Daarnaast komt de afloop van het verhaal niet als een complete verrassing, maar dat is niet van wezenlijk belang.

“Van de radar” is een boeiend en intrigerend verhaal. Na afloop vraagt de lezer zich af wat er uiteindelijk met Arjen Kamphuis is gebeurd. Of dat mysterie uit de reële wereld ooit wordt ontrafeld, is zeer de vraag. Van Laurens Olthoff weten we het nu wél.

Het boek is een zeer goede (actie)thriller en krijgt vier heldere sterren.