Ragnar Jónasson: Poolnacht

In 2020 “debuteerde” de IJslandse auteur Ragnar Jónasson in Nederland met zijn fraaie thriller “Sneeuwblind” die al in 2010 bleek te zijn geschreven. Nog in hetzelfde jaar volgde het al even sterke “Inktzwart”, oorspronkelijk uit 2011. De schrijver verwierf meteen een schare bewonderaars. Lezers die houden van sfeervolle beelden met een lichte spanningsboog en interessante, niet complexe of zwaar getroebleerde karakters konden hun hart ophalen.

Tot veler genoegen verscheen bij A.W. Bruna Uitgevers al in april 2021 het derde deel in de serie rond de jonge, aimabele politieman annex rechercheur Ari Thór Arason met de titel “Poolnacht”, oorspronkelijk uit 2012. Het verhaal begint met een scène in de woning van Róbert, Sunna en hun zoontje Kjartan in Reykjavik. Er lijkt een nachtelijke indringer te zijn maar Róbert ontdekt bij onderzoek niets.

Siglufjördur

Het noordelijk gelegen, rustige Siglufjördur is in quarantaine vanwege een geval van de ernstige virale hemorragische koorts.  Ari Thór Arason is geïnteresseerd geraakt in een oude, onduidelijke kwestie uit 1957. Die betreft de mysterieuze dood door vergiftiging van Jórunn, bewoonster van de vrijwel uitgestorven fjord Hédinsfjördur. Destijds is men ervan uitgegaan dat Jórunn door de troosteloze eenzaamheid aldaar zelfmoord heeft gepleegd. Ari twijfelt daaraan en zet alles op alles om de waarheid te achterhalen. Die blijkt omgeven door een intrigerend familiedrama met onverwachte dwarsverbanden. Een oude foto met een onbekende jongeman erop speelt in de oplossing een niet onbelangrijke rol. Via subtiele redeneringen ontrafelt Ari uiteindelijk de raadsels rond de gebeurtenis. Aan de zijlijn speelt een potentiële vaderschapssituatie een sluimerende rol in het verhaal.

Hédinsdfjördur

Intussen houdt een andere oude bekende, de televisiejournaliste Isrún, zich bezig met de dood van Snorri Ellertson, de zoon van een hooggeplaatste politicus. Hij is mogelijkerwijs opzettelijk doodgereden. Terzelfder tijd vindt een opmerkelijke ontvoering van een zeer jong kind plaats. Ofschoon het van elkaar losstaande gebeurtenissen lijken te zijn, blijkt er meer aan de hand. Een diepgaande politieke intrige en een merkwaardig geweldsincident zijn daar mede debet aan.

De vragen die als een soort cliffhangers openstonden na “Inktzwart” (zie het slot van de recensie van dat boek) worden in “Poolnacht” deels beantwoord. Het slot van het verhaal ademt pure, ontwapenende romantiek.

Ragnar Jónasson heeft een fijnzinnige schrijfstijl. In vloeiende taal schetst hij gemakkelijk levendige, sfeervolle beelden van de dagelijkse omstandigheden in IJsland, zowel in de hoofdstad Reykjavik als in tamelijk geïsoleerd gelegen plaatsjes. De plot van het verhaal in beide lijnen is origineel gestructureerd en niet al te ingewikkeld. De ontwikkeling van de privésituaties van Ari en zijn chef Tómas komt goed uit de verf zonder overheersend te worden. En ook in dit boek blijven aan het einde wat losse eindjes over die vermoedelijk in een volgend deel aan elkaar worden geknoopt. “Poolnacht” is een fijn leesbaar verhaal zonder nagelbijtende spanning. Het thrillerelement ligt onder de oppervlakte, maar is wel degelijk aanwezig. Het boek is net als zijn voorgangers bij uitstek geschikt voor lezers die geen zinderende spanning zoeken, maar een subtiele en beeldende benadering van op zichzelf dramatische gebeurtenissen. De serie rond Ari kent in het IJslands inmiddels al ten minste zes delen. Hopelijk gaat de uitgever ermee door.

De waardering wordt ietwat eentonig. “Poolnacht” is evenals de vorige delen een zeer goed boek in zijn genre en krijgt vier sterren.