Griet Op de Beeck: Jij mag alles zijn

In september 2021 verscheen “Jij mag alles zijn” van Griet Op de Beeck. Het boek is uitgevoerd als een fraaie hardcover met sfeerrijke illustraties van Linde Faas. Volgens de flaptekst is het “een verhaal voor jonge lezers en voor mensen die wel eens in het hoofd van een negenjarige willen wonen.” Tot die eerste categorie behoort een 69-jarige bepaaldelijk niet. Diverse aanbevelingen leidden mij ertoe het te willen lezen, en dat was een waar genoegen.

Hoofdpersoon is het meisje Lexi van bijna negen jaar dat samen met haar kater Aap bij haar vader en moeder woont. Het gezinnetje heeft ruim zeven jaar geleden een vreselijk drama meegemaakt. Vooral mama gaat nog steeds gebukt onder de gevolgen daarvan en heeft zware psychische problemen die zich uiten in een eetstoornis en voortdurend verdriet. Papa heeft grote moeite met de situatie en vlucht soms in zijn werk.

Als mama voor haar eigen bestwil langere tijd van huis is, moet Lexi gaan logeren bij haar tante Arizona. Deze dame vol goede bedoelingen heeft zelf ook een beladen verleden, waardoor ze uiteindelijk in een eenzame situatie is beland. Haar zoon en diens twee kinderen, Arizona’s enige kleinkinderen, hebben geen contact met haar.

“Een jongen en een meisje. Pim is nu zes, geloof ik, en Ella drie, dan. Geloof ik? Oma weet precies hoe oud Lexi is, en hoe oud Amos is geworden. Maar ja, dat laatste hoefde je ook maar één keer te onthouden.”

Tijdens het verblijf bij haar tante krijgt Lexi een leuk contact met de aardige buurvrouw Erika en haar zoontje Beer. De vader van Beer is niet op het toneel.

“Lexi knikt, al weet ze niet helemaal zeker of ze precies snapt wat Erika bedoelt. “Je hoeft niet te zijn wie anderen willen dat je bent”, voegt Erika er nog aan toe.”

Ze begint zich langzaamaan thuis te voelen bij tante en bedenkt enkele hartverwarmende acties om haar tante en ook haar moeder een hart onder de riem te steken.

“Niet doen, Lexi, zegt ze hardop. Oma zegt altijd dat het geen zin heeft om je zorgen te maken over wat er kan gebeuren. Maar het is zo moeilijk om dat niet te doen. Ze wou dat ze die ongeruste helft gewoon uit kon zetten, zoals een televisietoestel. Maar haar hoofd heeft jammer genoeg geen afstandsbediening. Dat zou nog eens een uitvinding zijn. Altijd kijken naar een leuk kanaal.”

Het verhaal krijgt mede door die initiatieven van Lexi een prachtige wending en een waarlijk ontroerend einde.

Griet Op de Beeck heeft als auteur meteen naam gemaakt met haar eerste boeken “Vele hemels boven de zevende” en “Kom hier dat ik u kus”. Die bevatten tamelijk zware onderwerpen voor volwassen lezers. Daarna volgden diverse andere romans. Van al dit werk heb ik niets gelezen.

“Jij mag alles zijn” is haar eerste boek voor een jonger publiek. De schrijfstijl in dit boek is daar uitermate geschikt voor. In veelal korte zinnen met eenvoudig woordgebruik weet Op de Beeck op bewonderenswaardige wijze vorm te geven aan de interessante hoofdpersoon Lexi. De zielenroerselen en innerlijke strijd van vooral Lexi, haar moeder en tante Arizona, worden mooi vormgegeven. De denkwereld van de enigszins vroegwijze Lexi is zeer geloofwaardig beschreven. En de bijzonder sympathieke Erika vormt een heerlijk gebalanceerd tegenwicht daarin. Uiteindelijk ontstaat vanuit de probleemsituaties en jeugdtrauma’s een hoopvol en positief beeld.

Het verhaal is overigens ook voor volwassen lezers heel boeiend. Het bevat diepe lagen en behandelt in begrijpelijke taal belangrijke menselijke en relationele thema’s. Hier en daar zijn voor de opmerkzame lezer ook nog behartenswaardige levenswijsheden te ontwaren.

“Jij mag alles zijn” is een zeer goed boek, geschikt voor lezers vanaf een jaar of acht, en verdient vier glasheldere sterren.