Cilla & Rolf Börjlind: Springvloed

De nieuwe Börjlind  "De Samaritaan" is onderweg! Ineens realiseer ik me dat door de aanvang van deze blog in april 2018 de recensies van de eerste drie delen van deze fantastische serie hier niet zijn gepubliceerd. Daar gaan we wat aan doen! Hier is "Springvloed". Zij dateert uit de tijd van de beknopte recensies.

Scandinavië lijkt een onuitputtelijke bron van uitstekende thrillerschrijvers te zijn geworden. Begon het jaren geleden met Stieg Larsson (en dan laat ik Mankell c.s. nog buiten beschouwing), inmiddels zijn daar diverse andere schrijvers opgedoken die tot mijn favorieten behoren, zoals Lars Kepler, Hjorth Rosenfeldt, Jo Nesbo en Jussi Adler-Olsen. En blijkens de vele lovende recensies staan er nog meer in de wachtrij voor die kwalificatie.

"Springvloed" is de eerste thriller van het schrijversduo Cilla en Rolf Börjlind en wordt aangeprezen als een debuut. Dat moge strikt genomen zo zijn, de schrijvers zijn al gelouterd in het scheppen van scenario's voor films, zoals Beck. En het boek is dan ook geweldig. Het verhaal is opgezet rond de studente aan de politieacademie Olivia Rönning en de door een traumatische ervaring aan lager wal geraakte ex-politieman Tom Stilton. Dat is weer eens iets anders dan de alcoholistische en anderszins getroubleerde  speurders die her en der ten tonele zijn verschenen.

Olivia onderzoekt in het kader van haar studie een cold case, waarin lang geleden een gruwelijke moord is gepleegd op het strand van Nordkoster. Daarnaast loopt een verhaallijn over grof en vaak dodelijk geweld tegen daklozen, dat door de daders wordt gefilmd en op internet wordt gezet. Er ontwikkelt zich een uiterst boeiend verhaal waardoor elke leespauze als bezwarend wordt ervaren. Het taalgebruik is -hoe kan het anders bij ervaren scenarioschrijvers- helder en afgewogen waardoor het boek ook prettig leesbaar is.

De ontknoping is zeer verrassend, maar ook zonder dat gegeven is dit boek een absolute topper in dit genre ! Vijf sterren derhalve.