Hilde Vandermeeren: Kinderen eerst

De Vlaamse schrijfster Hilde Vandermeeren heeft niet alleen een respectabel aantal kinderboeken op haar naam, maar schreef in de periode 2013 t/m 2018 zes thrillers van hoge kwaliteit, en in de periode 2018 t/m 2020 samen met strafpleiter Walter Damen een serie van drie ook al zeer goede thrillers. Van deze boeken zijn er acht hier besproken, zie de boekenlijst.

Tot verdriet van haar fans kondigde Hilde op 25 september 2020, nota bene haar verjaardag, aan te stoppen met schrijven, zie het item op deze blog  Einde aan het schrijverschap van Hilde Vandermeeren

Maar gelukkig, het bloed kruipt niet zelden waar het niet gaan kan. Hilde is teruggekomen van haar besluit en het eerste resultaat van haar nieuwe dadendrang is een drietal novelles die recentelijk louter als e-book en als luisterboek zijn verschenen. Nu is het schrijven van korte verhalen of iets langere novelles een vak apart. Diverse schrijvers waagden zich daaraan, met wisselend succes. De thrillers van Hilde waren zonder uitzondering van hoog niveau, lukt dat haar ook bij de novelle?

“Kinderen eerst” gaat over de alleenstaande moeder van twee dochters Jill Jenkins. Haar relatie met Pete is al lang verbroken, hij bekommert zich in het geheel niet om Livia (10) en Bess (7). Jill heeft het niet gemakkelijk. Vanwege de toenemende handicap van Bess verhuist ze naar een koopwoning waarvan ze de lasten alleen kan opbrengen door een promotie op haar werk die (nog) meer van haar zal vergen. Haar vaste, geweldige kinderoppas Angela kan de extra benodigde tijd voor de kinderen niet leveren. Jill neemt via haar nieuwe buurvrouw Patti, een nogal amicaal type, voor de zaterdagen Caitlin aan als oppas. Deze dame lijkt in alles perfect, welhaast té. Gaandeweg neemt ze de regie in huize Jenkins over, nadat Angela door een aanrijding een tijd niet kan werken. Een onverklaarbaar naar voorval op een kinderfeestje bij Jill zet zaken in de nieuwe buurt op scherp.

Om hier niet te vermelden redenen stuurt Jill Caitlin de laan uit. Dan rijst de vraag in hoeverre dat terecht was. De afloop is verrassend.

Hilde Vandermeeren heeft een enorme staat van dienst als schrijfster. Over haar grote vaardigheden dienaangaande is geen schijn van twijfel. Die behoeven geen verdere toelichting. Is ze geslaagd bij haar start in het nieuwe genre der novelle? Absoluut, “Kinderen eerst” is een boeiend verhaal dat de lezer inpalmt en niet meer loslaat. Het is een geslaagde proeve van bekwaamheid op dit terrein. Deze novelle is zeer goed en krijgt vier “oppassende” sterren.