Carina van Leeuwen: Magma

Carina van Leeuwen is forensisch rechercheur in het coldcaseteam Amsterdam. Als uitvloeisel van een weddenschap begon ze daarnaast met schrijven. Dat resulteerde in haar debuut “Vuurproef” in 2014, het eerste deel van een trilogie rond forensisch rechercheur Renee Spaan. Dat boek gaf de lezer een interessante inkijk in forensische onderzoeksmethoden. Na “Vuurproef” (3*) dat ik destijds heb gelezen en elders besprak, volgden “Koud spoor” (2015) en “Nachtvlinder” (2016). In 2019 verscheen een non-fictieboek “Onbekend maar niet vergeten” over de inspanningen van de recherche om onbekende doden in Amsterdam alsnog van hun naam te voorzien.

In oktober 2022 verscheen “Magma”, opnieuw het eerste deel van een trilogie. Deze keer is journalist Lyn Riley de hoofdpersoon. Zij heeft een turbulent leven als internationaal verslaggever van veelal heftige gebeurtenissen als oorlogen en rampen achter de rug. Als zij vanuit Londen naar Nederland komt, wordt zij opgenomen in een rechercheteam dat onderzoek doet naar (oude) vermissingszaken. Renee Spaan maakt daar weer deel van uit samen met Ruben, Muis (een samenstelling van de initialen van zijn voornamen) en Tony.

In de proloog in 2006 stapt de jeugdige verslaafde Sasha Nunink in een tippelzone in een auto. Zij verdwijnt spoorloos. Een ander meisje wordt die nacht op de fiets door iemand gevolgd en rijdt in paniek naar het huis van een bekende.

Dan wordt in 2016 een auto uit het Albertkanaal in België gevist. In het wrak bevinden zich menselijke resten die pas drie jaar later worden geïdentificeerd. Ze zijn van muziekdocent Roger van Merle. Deze man was volgens zijn zus Dorien door handelingen van Justitie tot wanhoop gedreven.

Als Lyn Riley in Londen het bericht over Roger leest, voelt zij een nieuwe roeping opkomen. Ze gaat naar Den Haag om het rechercheteam dat cold cases onderzoekt, te helpen. Dat gaat de verdwijning van Sasha Nunink onderzoeken. In 2006 is daar door ingrijpen vanuit de politiek nauwelijks iets aan gedaan omdat een andere zaak absolute prioriteit kreeg onder invloed van de toenmalige minister van justitie.

Lyn krijgt senator Bernard Verpijl in het vizier. Die speelt met steun van zijn persoonlijke assistent Frederik van Veursen vuil spel. Lyn is onverschrokken en legt Verpijl op niet mis te verstane wijze het vuur na aan de schenen. Zulks leidt tot publicaties van haar hand die tot woede van de politiek geheimen uit oude tijden en daarmee verband houdende actuele doofpotten ontsluieren. Intussen worstelt Lyn met ernstige gebeurtenissen uit haar verleden. De achtergronden daarvan leiden tot een fikse cliffhanger aan het einde van het boek dat doodleuk eindigt met:

“Wordt vervolgd …”

Carina van Leeuwen heeft een soepele pen en schrijft vaardig over (fictieve) cold cases. Dat mag niet verbazen aangezien zij als een landelijk expert op dat terrein geldt. Maar het is nog niet vanzelfsprekend dat een expert een toegankelijk boek over de materie vermag te schrijven. Carina verstaat die kunst goed en slaagt erin een voortdurend boeiend verhaal te vertellen over enkele oude niet-opgeloste zaken. De introductie van de enigszins complexe hoofdpersoon Lyn Riley is veelbelovend. Het boek smaakt naar meer, en dat komt ook. Van Leeuwen heeft met “Magma” verwachtingen geschapen die hopelijk ingelost gaan worden met de volgende delen.

“Magma” is een zeer goed boek en krijgt vier heldere sterren.