Ivonne Wilken: Verstrikt

In september 2022 verscheen als “Scandinavische thriller” het boek “Verstrikt” van Ivonne Wilken. De zeventigjarige dame Torill woont alleen op het nabij Oslo gelegen eilandje Bleikøya. Aankomend student filosofie Ragnar zoekt een goedkope kamer en komt via de zoon Vidar van Torill bij haar terecht. Vidar acht het nuttig dat zijn moeder in haar eenzaamheid enig gezelschap heeft. De start tussen de twee is door de houding van Torill nogal moeizaam, maar gaandeweg ontdooit het enigszins.

Ragnar komt terecht in een vriendengroep met vier andere eerstejaars studenten filosofie. Dat geeft hem voldoende afleiding in zijn verder wat solitaire bestaan. Hij raakt vooral (platonisch) bevriend met studente Ayshah. Bij haar ontdekt hij het roken van een joint dat hem de broodnodige ontspanning biedt.

Dan wordt Ivar geïntroduceerd in het verhaal. Hij is al sinds de kleuterschool gek op Torill, maar die heeft hem meermalen afgewezen. Ivar is een geslaagde zakenman en heeft een tamelijk leeg leven met korte relaties met jongere vrouwen. Zijn liefde voor Torill brengt hem naar het eiland.

Door natuurgeweld wordt een groot geheim van Torill aan de oppervlakte gebracht. Met kunst en vliegwerk weet ze ontdekking te voorkomen. In korte hoofdstukken met het opschrift “mortuus” (Latijn bijvoeglijk naamwoord: dood) wordt een flauw horrorelement aan het verhaal toegevoegd. Voor rationeel ingestelde lezers voelt het als echte onzin.

Als zoon Vidar met zijn vriendin Liv op bezoek komt bij Torill, komt een beklemmende waarheid aan het licht. Vervolgens ontstaat er een ogenschijnlijk ontluikende romance tussen Ragnar en Emma, een passante op het eiland. Doch die komt niet van de grond. Het verhaal eindigt op een voor nuchtere lezers tamelijk ongeloofwaardige manier. Mogelijkerwijs zullen liefhebbers van horror en suspense hier anders over denken.

Ivonne Wilken heeft op zich een soepele schrijfstijl. Het verhaal is gemakkelijk leesbaar. Het ontbeert echter de spanning van een echte Scandinavische thriller, ook de onderhuidse spanning is nauwelijks aanwezig voor de doorgewinterde thrillerlezer. Helaas heeft de eindredactie van het boek vele steken laten vallen. Er zijn grammaticale en inhoudelijke fouten in het boek die vermeden hadden kunnen worden. Voorts zijn er foutieve afbrekingen aan het eind van de regel, en merkwaardig genoeg vele afbrekingsstreepjes binnen de regel.

Was het verhaal in het begin nog veelbelovend, dat wordt verderop anders. Wellicht is het voor liefhebbers van dit wat bijzondere genre wel interessant, voor mij blijft het boek steken op twee sterren. Die staan voor een matige kwaliteit.