Thomas Enger: Het boek van de galg

Eerder zijn hier van het Noorse schrijversduo Horst Enger (Jørn Lier Horst en Thomas Enger) de drie zeer goede seriethrillers “Nulpunt”, “Rookgordijn” en “Slagzij” besproken. Toen op 5 januari 2023 de nieuwe thriller “Het boek van de galg” van Thomas Enger uitkwam, vormde dat een uitgelezen kans met Thomas als solo schrijver kennis te maken. En dat bleek een waar genoegen.

De geboorte van Lille-Chris in 1984 in een weinig harmonieus gezin luidt de ontwikkelingen in van de eerste verhaallijn in het boek. Kort na de geboorte verdrinkt zijn zusje Cornelia in het zwembad bij het huis. Lille-Chris ontwikkelt zich gaandeweg tot een vreemde en gestoorde jongen met een fascinatie voor gewelddadige acties, aanvankelijk tegen dieren. Hij heeft echter een dubbele persoonlijkheid, hij is ook in staat zich charmant en innemend voor te doen jegens anderen.

In een huiskamer wordt een moordaanslag gepleegd op twee aanwezige volwassenen. Björn-Erik Bakkerud wordt door een schot direct gedood, Eva Kranz raakt zwaargewond maar overleeft op miraculeuze wijze. De slachtoffers worden gevonden door Adam Borg. Deze vertelt aan de politie dat hij toevalligerwijs op de plaats delict terechtkwam door toedoen van het achtjarige meisje Alexandra dat ter plaatse in shock wordt aangetroffen. De verklaring van Adam is weliswaar opmerkelijk, doch de politie ziet geen reden eraan te twijfelen. Het rechercheteam van korpschef Tormod Jahre bestaat uit Ole-Joakim Waage, Hedda Fisk en de mysterieuze dame Kaluza die in een wonderlijke romance verzeild is geraakt. De rechercheurs hebben grote moeite met de zaak en bijten vooralsnog op graniet.

De derde verhaallijn kent Peter als middelpunt. Hij wordt op de golfbaan een held als hij een hole-in-one slaat in het bijzijn van enkele groot-industriëlen. Een van hen, Christian Berner, nodigt Peter uit mee te gaan op een tripje naar Turkije. Door daarop in te gaan belandt Peter ongewild in een maalstroom van gebeurtenissen die het daglicht niet kunnen verdragen. Als hij getuige is van een ernstig vergrijp tijdens een feestje in het huis van van Berner en dat vastlegt met zijn smartphone, steekt hij zijn hoofd figuurlijk in de strop. Vanaf dat moment is hij zijn leven niet zeker meer. Nadat hij zwaar is mishandeld, doet hij een zelfmoordpoging.

In de drie verhaallijnen ontstaan allerlei verwikkelingen. Op fijnzinnige wijze groeien de lijnen allengs naar elkaar toe totdat de dwarsverbanden duidelijk beginnen te worden. Kleurrijke personages verschijnen ten tonele, zoals de onverschrokken journalist Tom Rustad, het knappe Turkse meisje Melek, de tragische Oekraïner Volodymyr en de nietsontziende dame Jørgine Solstad die zich met uiterst dubieuze zaken bezighoudt.

Als de lezer denkt te weten hoe de vork in de steel zit, volgen enkele verrassende wendingen die (een deel van) het gevoel daaromtrent op losse schroeven zetten.

Thomas Enger heeft een goede, beeldende schrijfstijl. De gebeurtenissen ontrollen zich moeiteloos voor het oog van de lezer. Het woordgebruik is kernachtig en ter zake. Hij hanteert geen onnodige omhaal van woorden en evenmin metaforen. De structuur van het boek met drie verhaallijnen lijkt complexer dan hij is. Ook al is er geen duidelijke hoofdstukindeling en springt het verhaal voortdurend van de ene lijn naar de andere heen en weer, het is met enige alertheid prima te volgen. Ook de sprongen in de tijd die af en toe voorbijkomen, leiden de aandacht niet af.

“Het boek van de galg” is niet alleen een spannende thriller zonder (veel) expliciet beschreven gruwelen, maar ook een aanklacht tegen een deel van de  maatschappelijke elite die zich ongestraft alles denkt te kunnen permitteren.

Deze mooi geconstrueerde thriller is zeer goed en krijgt vier glasheldere sterren.