Esther Verhoef: Alter ego

Na haar meest recente thriller “De nachtdienst” uit juli 2021 keken de liefhebbers reikhalzend uit naar het volgende boek van Esther Verhoef. En dat verscheen in maart 2023 met als titel “Alter ego”. Dat is een uit het Latijn afkomstige in het Nederlands ingeburgerde uitdrukking en betekent letterlijk “het andere ik”. De titel lijkt te verwijzen naar een meervoudige persoonlijkheid(sstoornis), ofschoon dat geen in Van Dale vermelde betekenis ervan is. Het enkele woord “alter” houdt daar wél verband mee maar is natuurlijk geen geschikte titel.

Lynn Storm, een aantrekkelijke dertiger, is getrouwd met de twintig jaar oudere sterrenkok Camiel van het befaamde restaurant De Luwte. Zij heeft een moeilijke jeugd gehad in het gezin Fleer. Haar vader Gerrit, ook al een sterrenkok, was een nare man. Hij terroriseerde zijn gezin, vooral zijn vrouw Isolde die docente geschiedenis was. Lynns oudere zus Michelle en haar tante Ingrid, een zus van haar vader, spelen een rol in het verhaal. In terugkerende opvolgende flashbacks in cursieve druk worden Lynns jeugdproblemen allengs duidelijk.

Camiel heeft uit zijn eerdere huwelijk met Christine drie kinderen, twee dochters en een zoon. De vier hebben van meet af aan een zeer afstandelijke houding tegenover Lynn aangenomen. Bij hun eerste date heeft Camiel al tegen Lynn gezegd dat hij vóór alles met zijn werk is getrouwd. Hij heeft al grote naam en faam verworven en wil zijn imperium verder uitbouwen. Lynn helpt hem daarbij op diverse vlakken. Christine evenwel werkt haar daarbij nogal tegen doch dat wordt door Camiel tot groeiende ergernis van Lynn steeds goedgepraat.

Lynn gaat intussen vreemd met de ongeremde elektricien Laurens. Ofschoon Laurens daarbij de privésfeer van het gezin Storm zeer dicht nadert en zelfs binnendringt, blijft de verhouding onopgemerkt. Door de aankomende afronding van een groot project in de onderneming van Camiel slaat de stress onverbiddelijk toe. Lynn drinkt te vaak en veel te veel wijn en de gezondheid en het gedrag van Camiel laten ernstig te wensen over. Dan gebeuren er in de beleving van Lynn vreemde dingen in haar omgeving. Vermoedens en verdenkingen stapelen zich op, doch er ontstaat geen duidelijkheid.

“… de weg naar de hel is geplaveid met moordenaars en verkrachters die door hun naasten werden beschouwd als goedaardige sullen.”

In korte hoofdstukken in een ander lettertype laat een onbekende kwade genius van zich horen. Tijdens de groots opgezette opening van het nieuwe deel van Camiels onderneming gaat er iets fout. Iedereen staat op scherp en worstelt met de vraag: hoe nu verder?

Esther Verhoef heeft een gepolijste schrijfstijl. In krachtige bewoordingen schetst zij in sneltreinvaart welhaast filmische beelden van de plaatsen van handeling. De personages worden goed uitgewerkt en komen met hun kwaliteiten en nukken volledig en geloofwaardig tot leven. Het verhaal is sterk psychologisch getint. Nadat de lezer diverse malen op het verkeerde been is gezet over het hoe en waarom, blijkt uiteindelijk de volstrekt onvoorzienbare, ingenieuze plot. En die ontknoping is met de kennis na het lezen van het verhaal niet alleen buitengewoon verrassend maar ook, voor zover je dat bij een misdrijf zou kunnen zeggen, zeker verklaarbaar.

“Alter ego” is een zeer goed boek en krijgt vier flonkerende sterren.