Viggo Waas & Peter Heerschop: Infarct

De cabaretiers en acteurs Peter Heerschop (1960) en Viggo Waas (1962) kennen elkaar al sinds hun gezamenlijke studie aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Peter en Viggo zijn vrienden voor het leven. Dat komt overduidelijk naar voren in het op 7 maart 2023 verschenen “Infarct”, een verhaal over vriendschap, leven en herstel, aldus de ondertitel op de cover.


Op 29 maart 2021 krijgt Viggo bij de start van een sportactiviteit plotsklaps en volkomen onaangekondigd een ernstig herseninfarct. Zijn geluk op dat moment is dat zijn persoonlijke trainer Cally aanwezig is en snel en adequaat handelt. In ijltempo wordt Viggo per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar volgen voor onder anderen Viggo’s partner Marisa en Peter zenuwslopende uren.

Viggo is door het infarct rechtszijdig deels verlamd geraakt en is zijn spraakvermogen geheel kwijt. De paniek en emoties worden prachtig staccato beschreven in korte stukken, wisselend van de hand van Viggo (uiteraard achteraf opgeschreven) en Peter. Beiden zijn taalkunstenaars, en weten de situaties in korte teksten uiterst treffend en ontroerend te schetsen. In de loop van het verhaal komt er ook af en toe weer enige humor voorbij. Maar er wordt heel veel gehuild. Dat wordt veroorzaakt door de emotionele instabiliteit, een van de vele kenmerken van een herseninfarct.

“(Viggo) Ik huil als ik denk dat ik er nog ben. Ik huil omdat dit niets voor mij is. Ik huil als ik denk dat ik gekozen heb om te blijven leven. Zo voelt dat tenminste. Maar misschien is het niet zo. Misschien heb ik niets te zeggen. Vroeger huilde ik nooit. Mijn huilspier is van slag.”

Bij zijn verblijf in het ziekenhuis en later ook in het revalidatiecentrum toont Viggo een ijzersterke wilskracht om verbetering te bereiken. Dat gaat na een ernstig herseninfarct uiterst langzaam en moeizaam. Waas wordt daarbij sterk  gesteund door zijn naaste omgeving. Hij krijgt intensieve logopedie en ergotherapie. Over zijn behandelaars hebben Viggo en Peter niets dan lof. Zij zetten zich ten volle in, en dat helpt Viggo ook om letterlijk voetje voor voetje vooruit te komen.

“ (Peter) Iedereen die hem nu voor het eerst ziet, is enorm blij en opgelucht. Volgens Viggo komt dat vooral doordat ze allemaal denken dat ze een wrak zullen aantreffen, wankel, met een kwijldraadje uit zijn mond. Ja, dan valt het echt enorm mee.”     

Ook een gevleugelde uitdrukking van beide mannen houdt hen op de been: “Als jij er niet meer bent, dan ga ik ons heel erg missen.” Intussen gaat Viggo vooruit. Vooral zijn woordvinding en spraak zijn echter nog belangrijke hindernissen.

“(Peter) Hij weet dat hij is veranderd. Maar dat moeten we nog maar eens zien. Hij maakt zich niet meer druk over kleine dingen, maar daar is hij wel druk mee. Hij hoeft er niet meer zo nodig heel goed uit te zien, zolang hij er maar heel goed uitziet.”

Viggo Waas en Peter Heerschop hebben met “Infarct” een ronduit indrukwekkend boek geschreven. Beiden zijn eminente woordkunstenaars en weten met weinig woorden ongelooflijk veel te zeggen. Het verhaal is begrijpelijkerwijs zeer emotioneel en geeft een helder inzicht in de gevolgen van een zwaar herseninfarct. Daarbij teken ik aan dat dit soort infarcten er in vele verschijningsvormen zijn. Elk met hun eigen symptomen, problemen en restverschijnselen. Snelle en adequate behandeling is steeds van levensbelang.

Het boek geeft een prachtig zicht op de diepe vriendschap tussen Heerschop en Waas die ook zeker heeft bijgedragen aan het uiteindelijke herstel van Waas.

“Infarct” is een openhartig en ontroerend verhaal over kwetsbaarheid. Het boek is van de buitencategorie en verdient vijf extreem schitterende sterren.   

Reacties