Horst Enger: Stigma

De samenwerking tussen de gerenommeerde Noorse thrillerauteurs Jørn Lier Horst en Thomas Enger bracht tot nu toe drie delen in een reeks rond politieman Alexander Blix en journaliste Emma Ramm. “Nulpunt” (2020; 4*), “Rookgordijn” (2021; 3,5*) en “Slagzij” (2022; 4*) gaven blijk van een constant hoge kwaliteit.

Op 2 mei 2023 verscheen “Stigma”, het vierde deel in de serie. Houden de schrijvers daarin het hoge niveau vast?

In de proloog voert Walter Kroos een telefoongesprek met een onbekende waarin hij vertelt dat en hoe hij zijn vader heeft vermoord. Veel later in het boek wordt duidelijk wie die onbekende is en wat de reden voor de moord was.

Alexander Blix zit in Noorwegen in de gevangenis. Hij heeft in een kritieke situatie tijdens zijn werk Tino Polmar, de moordenaar van zijn dochter Iselin, doodgeschoten. Naar eigen zeggen en bevestigd door de verklaring van Emma Ramm handelde hij daarbij uit noodweer. De rechter ging daar echter niet in mee en vond dat er sprake was geweest van excessief geweld.

Blix zit in een afdeling met diverse zeer onaangename medegedetineerden. Hij heeft aanvaringen met vooral Jarl Inge Ree die gebruik van geweld niet schuwt. Jarl komt binnenkort vrij maar gedraagt zich niet in de lijn der verwachtingen voor iemand met dat perspectief.

Intussen is Walter Kroos die zijn beide ouders heeft omgebracht, in Duitsland uit de gevangenis ontsnapt en naar Noorwegen gevlucht. Er lijkt een connectie te zijn tussen Ree en Kroos, maar het is de onderzoekers volstrekt onduidelijk welke. De vasthoudende journaliste Emma gaat op onderzoek uit. In het Noorse plaatsje Osen vergaart zij op creatieve wijze onder meer bij een benzinepompstation en in een plaatselijk café nuttige informatie over Kroos en Ree. Zij blijken een gemeenschappelijk verleden te hebben dat teruggaat naar 2004. In die tijd kwam Kroos die met zijn ouders op vakantie was in Osen, in contact met een vriendengroepje. Daartoe behoorden naast Ree onder meer Samantha Kasin en Rita Alvberg.

Een gerucht over een verkrachting van een jonge vrouw door de vader van Walter Kroos, een in de kiem gesmoorde veelbelovende zangcarrière van een meisje in Osen, een spoorloze verdwijning van een van de leden van het vriendengroepje, de incompetente plaatselijke politieagent Arvid Borvik in Osen, wraakzucht en de jacht op Walter Kroos vormen de ingrediënten voor een intrigerende, wervelende thriller met diverse verrassende wendingen. Een ontroerend intermezzo vormt het bezoek tijdens een dag verlof van Alexander met zijn ex-vrouw Merete aan het graf van hun omgebrachte dochter Iselin.

Horst en Enger hebben een voorbeeldige schrijfstijl. In beeldende taal scheppen zij met korte hoofdstukken vol perspectiefwisselingen en af en toe een terugblik in de tijd een boeiend verhaal. Dat heeft een bijzondere structuur door de omstandigheden van beide hoofdpersonen. De plot is mooi vormgegeven en is nauwelijks voorspelbaar. De karakters in het verhaal zijn goed ontwikkeld. Sfeervolle beschrijvingen van natuur en andere omgevingsfactoren verhogen het leesgenot. De slotakkoorden voeren de spanning op, doch de redding van de in benarde omstandigheden verkerende Emma is wel wat erg toevallig.

“Stigma” is (alweer) een zeer goed boek van de heren Horst en Enger en verdient vier stigmatiserende sterren.