Martine Bakker: Silent exit
Vandaag verschijnt een fraai in hardcover op zakformaat
vormgegeven novelle van Martine Bakker met de intrigerende titel “Silent exit”.
Het is een ogenschijnlijk speels opgezet verhaal, maar het heeft diepe
achtergronden.
De inmiddels afgezwaaide –waarover straks iets meer- bekende actrice Suze van Olst (54) is een van de vele genodigden op een feest ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van Het Gezelschap. Inderdaad, een groep acteurs. Na een onbeduidend gesprekje met acteur Jochem Mulder wil ze al weg, en denkt na 17 minuten van aanwezigheid aan een silent exit.
Maar het loopt heel anders. Ze ontwaart tussen de vele
gasten een voormalige beroemdheid uit de wereld van de popmuziek. Het zien van
deze Renzo Postma roept bij Suze heftige jeugdherinneringen op. Een oude
bekende Daphne Vos verstoort op voorhand een contact met Renzo met een
zinledige babbel.
De gedachten van Suze dwalen vervolgens af naar een
traumatisch gesprek van vroeger met de leiding van Het Gezelschap.
“Het plantje was zo
verdord dat het leek alsof het zichzelf had gemummificeerd. Dit moest een vorm
van quiet quitting zijn –dat fenomeen
waarbij werknemers zich zo weinig betrokken voelen bij hun werk en de
organisatie dat ze fysiek nog wel aanwezig zijn, maar mentaal allang in stilte
vertrokken.”
Als Suze de aankomend actrice Chetna tegenkomt, blijft ze
toch nog een poosje op het feest. De twee trekken samen op en mijmeren geruime
tijd over van alles.
“Suze legt een hand op
Chetna’s arm. ‘Chetna, ik ga nu echt naar huis. Ik wil graag naar bed.’ ‘Zeg
jij dit niet al een paar uur? Dit is echt de meest mislukte silent exit ooit.’
“
En dan komt de ervaring van Suze op achttienjarige leeftijd
met Renzo aan de orde. Die was nogal heftig. Maar Suze neemt bij haar vertrek
van het feest op heerlijk subtiele wijze wraak op Renzo met een mooie
uitsmijter.
“Ze draait zich om,
zet haar grootste steracteurlach op en zegt: ‘Ik zoen niet met fans.’ “
Martine Bakker heeft een soepele pen. Ze combineert een
heldere schrijfstijl met een gezonde dosis humor en weet het op het oog
gemakkelijke verhaal knap te doordrenken met serieuze thema’s. De lezer mag die
zelf ontdekken. Het is een wellicht enigszins uitvergroot –dat is overigens nog
maar de vraag- inkijkje in een wereldje waar het o zo belangrijk is in de
schijnwerpers te staan. En dan niet alleen bij het acteren zelf.
“Silent exit” is een lezenswaardige novelle van hoge kwaliteit. Het is een zeer goed verhaal en verdient vier uitgespeelde sterren.
Reacties
Een reactie posten