Rachel Caine: Heartbreak Bay

De Amerikaanse schrijfster Rachel Caine (pseudoniem van Roxanne Conrad) overleed op 1 november 2020 op slechts 58-jarige leeftijd. Zij was een uiterst productieve auteur en schreef tientallen boeken waarvan vele de status van bestseller bereikten. Haar thrillerserie rond Gwen Proctor, genoemd naar het eerste deel “Stillhouse Lake” werd in het Nederlands uitgebracht en bracht vele lezers tot groot enthousiasme. De vier delen “Stillhouse Lake” (2019; 4*), “Killman Creek” (2019; 4*), “Wolfhunter River”(2020; 4*) en “Bitter Falls” (2020; 4*) kregen de handen op elkaar, ook bij mij.

Xander Uitgevers bracht in december 2021 het vijfde deel “Heartbreak Bay” uit. Het is een mooi postuum eerbetoon aan een groot schrijfster.

De macabere voorgeschiedenis van de hoofdpersoon Gwen Proctor is volledig achter de rug. Maar de naweeën ervan blijven Gwen, haar partner Sam Cade en haar kinderen Lanny en Connor achtervolgen. Inmiddels heeft Sam de kinderen geadopteerd. Hij beschouwt, behandelt en beschermt ze als zijn eigen kinderen. Gwen heeft nog steeds nachtmerries over haar voormalige echtgenoot Melvin Royal. Ze werkt al geruime tijd als privédetective.

Als een auto zonder bestuurder in het water wordt gevonden met twee dode baby’s achterin raakt Gwen samen met politievrouw Kezia Claremont in een maalstroom van gebeurtenissen op zoek naar de achtergronden van het drama. Tegelijkertijd ontstaat een nieuwe uiterst naargeestige en gemene treitercampagne tegen Gwen en haar gezin die gebaseerd lijkt op hun vreselijke geschiedenis. Het neemt waarlijk ongekende vormen aan.

Tijdens de speurtocht van Gwen en Kezia vinden diverse grote en minder grote drama’s plaats. Enkele moorden zonder direct duidelijk verband en de dood onder verdachte omstandigheden van een geliefde collega van Kezia dagen de lezer uit tot het vinden van de oplossing. Maar dat lukt niet omdat de plot erg spitsvondig is opgebouwd. Het uitgebreide slotspel bij de ontknoping is vol spanning, maar doet na het werkelijk weergaloze verhaal tot dan toe enige afbreuk aan de aankomende torenhoge waardering van het boek. Overtuigend op weg naar een waardering van vijf sterren is het sluitstuk helaas enigszins te vergezocht.

Rachel Caine had –het is uitermate droevig te moeten schrijven in de verleden tijd- een ongekend soepele pen. Haar beeldende schrijfstijl is zonder meer subliem. De hoofdstukken kennen een steeds wisselend perspectief vanuit Gwen, Kezia en Sam, en dat is voor de lezer heel gemakkelijk en prettig. De beschrijvingen van de moeilijkheden van het gezin van Gwen zijn uitermate invoelbaar. Het is een op zich trieste constatering dat “Heartbreak Bay” een prachtig, waardig sluitstuk is van de serie rond Gwen. Het is mogelijk dit boek als standalone te lezen, maar het is in deze serie aanbevelenswaardig alle delen op volgorde te lezen. Daardoor ontstaat nog meer begrip voor de moeilijkheden die Gwen en haar gezin voortdurend ondervinden.

“Heartbreak Bay” krijgt vier groots stralende sterren.