Cilla & Rolf Börjlind: De Samaritaan

Na het zeer goede “Bevroren goud” (2020) van Cilla & Rolf Börjlind, het zesde deel in hun eminente serie thrillers rond Olivia Rönning en Tom Stilton, bleef het even stil, althans rond het schrijvende echtpaar. Vader Rolf maakte een uitstapje met dochter Molly dat met “De duisternis tussen ons” ook al een zeer goed boek opleverde.

De vele fans zijn zonder twijfel weer erg blij met de zevende thriller “De Samaritaan” van Cilla en Rolf. Die begint met een spannende proloog waarin een vrouw is ontsnapt uit gevangenschap na een kennelijke ontvoering. Bij haar verzoek om hulp aan een passerende automobilist lijkt er iets grondig fout te gaan.

De vertrouwde hoofdpersonen Olivia en Tom bevinden zich beiden in zeer benarde omstandigheden. Olivia wordt vermist en haar collega Lisa Hedqvist leidt het onderzoek in deze zaak. Die escaleert al snel als een boerderijtje in vlammen opgaat en aldaar een verkoold lichaam van een vrouw wordt aangetroffen. Na forensisch onderzoek blijkt de vrouw te zijn vermoord voordat er brand is gesticht. Het slachtoffer is iemand uit de directe omgeving van Olivia en haar vriend Lukas. En Olivia zelf was onvrijwillig zeer dicht in de buurt van het misdrijf.

Tom Stilton komt helpen bij het onderzoek vanuit zijn vanwege de coronapandemie zelf verkozen isolement met zijn geliefde Luna. Niet veel later krijgt Tom tóch corona en bij de tweede keer slaat het virus keihard toe. Hij belandt op de ic in het ziekenhuis waar hij in een kunstmatig coma wordt gebracht.

De inmiddels gepensioneerde leidinggevende van Olivia, Mette Olsäter, leidt een rustig leven met haar man Mằrten, totdat zij een belangrijke functie aanvaardt bij het regelen van het coronavaccinatieprogramma. Die levert veel werk en stress op. De pandemie loopt als een rode draad door het boek.

De internationale complotdenkersgroep Safe Haven vervult een belangrijke en ook ijzingwekkende rol in het verhaal. Sabotage van het vaccinatieprogramma in Engeland en vervolgens ook in Zweden met nietsontziende, levensgevaarlijke methodes roept bij de lezer de vraag op in hoeverre dat eigenlijk fictie is. Het lijkt griezelig dicht bij de werkelijkheid te komen zoals die zich heeft afgespeeld in de voorbije twee jaar. In dit geval misbruiken de betrokken anti-vaxers het Bijbelse begrip van de barmhartige Samaritaan.

“De kleine flesjes waren in wit piepschuim verpakt en stonden dicht naast elkaar. Daar zouden ze bewaard worden tot het vaccineren startte. De planning was dat er de volgende dag mee begonnen zou worden. Het verwisselen van de piepschuimen doos ging snel. Toen de vriezer dichtging leek er niets aan de inhoud veranderd te zijn. Het waren dezelfde kleine flesjes met dezelfde kleurloze vloeistof erin. Bijna. Niemand zou het verschil merken. Dat zou pas gebeuren als het te laat was.”

Een visser doet vervolgens in een fuik in een meer een afschuwelijke vondst. Het blijkt een volgend slachtoffer van een moord. En ook in de familiesfeer van het eerste. Er ontspint zich een bloedstollend verhaal rond de verschillende lijnen waarin enkele boeiende personages een mooi aandeel leveren. Een licht vleugje romantiek en een ijzersterke cliffhanger voltooien het ragfijne en zeer actuele verhaal.

Cilla en Rolf Börjlind laten zich alweer van hun beste kant zien. “De Samaritaan” wordt gekenmerkt door hun voortreffelijke, beeldende schrijfstijl en is zó boeiend dat je het nauwelijks weg kunt leggen. De al bekende personages zijn fraai verder ontwikkeld en de nieuwe personages zijn zonder meer intrigerend. Vooral de verdachte van de moorden is fraai getekend, een kil en volkomen gewetenloos persoon, griezelig en levensecht.

De plot van het boek is prachtig gestructureerd rond de verhaallijnen ervan. Coronamoe als we na de afgelopen twee jaar allemaal zijn, zou je verwachten dat een verhaal rond de pandemie niet erg zal aanspreken. Maar met dit boek is het tegendeel onomstotelijk bewezen. Het element is zo knap verweven dat het verhaal zelfs aan kracht wint.

“De Samaritaan” is een nieuwe parel in de schitterende serie van de Börjlinds en verdient vijf flonkerende sterren.