Rolf & Molly Börjlind: De duisternis tussen ons

Een thrillerdebuut van Börjlind ?!

Ten dele is dat inderdaad het geval bij “De duisternis tussen ons” dat in mei 2021 in Nederland verscheen. De auteurs van dit boek zijn vader en dochter Rolf en Molly Börjlind. Rolf kennen we natuurlijk allang van de weergaloze serie rond Olivia Rönning en Tom Stilton. De zes delen daarvan kregen een ware sterrenregen hier, viermaal vijf en tweemaal vier sterren. “Bevroren goud” was het meest recente verhaal rond dit ijzersterke duo. Molly is nieuw aan het firmament der thrillerschrijvers. Het onderhavige boek is oorspronkelijk overigens van 2019. Opmerkelijk genoeg is dat een jaar ouder dan de Zweedse versie van “Bevroren goud”.

Of dit het einde betekent van het literaire leven van Olivia en Tom is niet duidelijk. De vele fans zouden zulks ten zeerste betreuren. In ieder geval staat “De duisternis tussen ons” geheel los van de serie die begon met “Springvloed”.

Hoofdpersoon en verteller van het verhaal is Emmie Fagerström (25). Zij draagt geheimen uit het recente verleden met zich mee. Als Emmie na zeer lange tijd op bezoek gaat bij haar ouders Casper en Veronica op het eiland Mytten bij Stockholm, stuit ze op een muur van afstandelijkheid en kilte, vooral bij moeder. Met haar veel jongere broertje Oliver (14) heeft ze wel redelijk contact. Emmie heeft in haar vroege jeugd een vreselijk drama meegemaakt. Haar broertje Robin is toen spoorloos verdwenen. Aangenomen wordt dat hij is verdronken. Zijn lichaam is echter nooit gevonden.

Emmie probeert aan de hand van eigen observaties de waarheid rond de verdwijning van Robin te achterhalen. De bejaarde beeldend kunstenaar Anton Lundgren, buurman van de Fagerströms, lijkt daarbij een spoor te bieden. Hij heeft in de zomer van de verdwijning een schilderij gemaakt van Robin en Emmie op het strand. Er doen geruchten de ronde dat Anton niet van onbesproken gedrag is als het om kinderen gaat.

Op haar verkenningen ontmoet Emmie ook een griezel. Deze Loui Svärd straalt dreiging uit, waardoor Emmie extra alert wordt.

Het verhaal is doorspekt met cursief gedrukte intermezzo’s waarin Emmie gesprekken lijkt te voeren met een onbekende man.

Lange tijd is het volstrekt onduidelijk waar de crux van het verhaal zit. Maar als die wordt onthuld, blijft de lezer verbijsterd achter.

Het nieuwe schrijversduo Rolf en Molly heeft een zeer goede schrijfstijl, dat mag niet verbazen na de prachtige boeken over Olivia en Tom. De invloed van Molly is duidelijk merkbaar. Zij heeft een opleiding genoten aan de filmacademie en dat blijkt dan ook in de (nog) sterkere filmische schrijfstijl. Ook het karakter van het verhaal en de opbouw ervan zijn wezenlijk anders. Er hangt meer een lichte waas van mysterie overheen, terwijl de spanningsboog tamelijk losjes is gespannen. Daardoor wekt het boek bij de lezer een wezenlijk andere indruk dan de Rönning-serie. De plot is sterk en ondanks wat vage vermoedens omtrent de afloop uiteindelijk toch uitermate verrassend.

“De duisternis tussen ons” is een mooie psychologische thriller en lezenswaardig voor eenieder die (ook) houdt van laag gedoseerde spanning. In dat genre is hij gewoonweg zeer goed.

Vier sterren derhalve voor dit “debuut”.