Angelique Haak: Het verkeerde meisje

Angelique Haak is een talentvolle thrillerschrijfster. Met “Uitgeschakeld”(2018), “Zwarte ziel” (2019) en “Nooit meer alleen” (2020) toonde zij aan een hoog niveau vast te kunnen houden. Al deze boeken kregen de beoordeling zeer goed en derhalve vier sterren. Kan Angelique dat huzarenstukje herhalen met haar nieuwe thriller “Het verkeerde meisje”?

Amelie Lindeman is (nog) getrouwd met Vince. Deze heeft van zijn leven een financiƫle puinhoop gemaakt en onder meer om die reden wil Amelie van hem scheiden. Hun onderlinge communicatie is ook al volledig vastgelopen. Amelie heeft in Lianne een hartsvriendin die haar door dik en dun steunt.

Al in het eerste korte hoofdstuk blijkt Amelie te zijn ontvoerd. Door wie en waarom is vooralsnog een raadsel. Haar vader is steenrijk, haar jeugd werd gekenmerkt door traumatische gebeurtenissen die haar achtervolgen. Speelt Vince een dubieuze rol? Gaat het om losgeld?

De hoofdstukken over Amelie worden voortdurend afgewisseld met cursief gedrukte hoofdstukken die een onthutsend inzicht geven in de zieke geest van een zekere Robin en diens vader, een politieagent. Wat zonneklaar wordt, is dat zowel vader als kind zich bezighouden met zaken die zeer afkeurenswaardig zijn. Een eerste dieptepunt is de dood van Robins oma. En daarna gebeuren vreselijke dingen rond de nieuwe huisgenoten Lou en haar dochter Jill. De vader van Robin blijkt een voorkeur te hebben voor een levensgevaarlijke seksuele perversiteit en verdient daar ook geld mee als exploitant in de prostitutie.

Amelie krijgt het in haar gevangenschap zwaar te verduren. Haar steeds gemaskerde ontvoerder gebruikt haar als speelbal van zijn al even perverse seksuele handelingen. Hij gaat daarbij nietsontziend en gewelddadig te werk. De afloop is dramatisch.

Het verhaal kent daarna enkele verrassende wendingen. Ontluisterende gebeurtenissen lijken de twee verhaallijnen langzamerhand bij elkaar te brengen. Er vallen enkele doden onder verdachte omstandigheden. Het slotspel is tamelijk onverwacht. Als de lezer zich afvraagt waarom een van de karakters voor eigen rechter speelt, blijken gegroeide veronderstellingen over sommige personen en achtergronden van bepaalde gebeurtenissen op drijfzand te berusten. De ontvoerder komt uiteindelijk uit een nogal onverwachte hoek. Maar de plot is wel evenwichtig gestructureerd.

Angelique Haak heeft een soepele schrijfstijl en een helder taalgebruik. In korte hoofdstukken weet zij snel en voortdurend boeiend te vertellen. De intense afwisseling tussen de wederwaardigheden van Amelie en die van Robin maakt het geenszins lastig om het verhaal te volgen. De ontwikkeling van de zieke geest van Robin en de factoren die het ziekmakende proces versterken, worden helder in beeld gebracht. De spreekwoordelijke moeilijke jeugd waarover vaak wordt gesproken bij daders van misdrijven in de realiteit van alledag, speelt in “Het verkeerde meisje” een prominente rol. Ofschoon het slot met het in casu broodnodige geweld wel wat onwaarschijnlijk is, ligt daarin ook een interessante schakel met de les uit het boek: in veel mensen schuilen onverwachte en ernstige duistere kanten.

“Het verkeerde meisje’ draagt dit motto. Waar bij bepaalde drama’s nogal eens wordt gezegd dat het slachtoffer op de verkeerde tijd op de verkeerd plaats was, is dit motto een creatieve vondst.

Het boek is van een even hoog niveau als zijn voorgangers en krijgt vier heldere sterren. Die staan voor een zeer goed boek.