Wouter Dehairs: Brussel blues
De Vlaamse auteur Wouter Dehairs won met zijn thriller “Nachtstad” de Hercule Poirotprijs 2021. Evenals in “De graffitimoorden” speelde privédetective Keller Brik met zijn nogal opmerkelijke assistente Gwen Van Meer daarin de eerste viool. De trilogie rond dit speurdersduo is nu voltooid met “Brussel blues”, een wat mysterieuze titel.
Als de nieuwe cliënt Karel Deridder het kantoor van Keller Brik binnenkomt, ontstaat er terstond een ongewoon tafereel. De man gaat niet eens zitten, maar haalt een pistool tevoorschijn. En voordat Keller goed en wel beseft wat er gebeurt, jaagt Deridder zichzelf een kogel door het hoofd. Het motief van de zelfdoding is een volslagen raadsel.
Oude bekende hoofdinspecteur Rina Verstrepen verschijnt met
inspecteur Danny Devriendt ten tonele. De laatste is bloedirritant en gedraagt
zich tijdens het verhoor van Keller ook zo. Daarbij verneemt Brik dat Elise
Deridder, de zeventienjarige dochter van Karel, wordt vermist.
Onderkoelde humor is hier net als elders in het boek een
wezenlijk onderdeel van het verhaal. Zo antwoordt Brik op de vraag van
Devriendt of Deridder een afspraak met hem heeft gemaakt:
“Ja, het zal u
misschien verbazen, inspecteur, maar mensen maken spontaan afspraken met mij.
Ik hoef dus niemand te arresteren om wat menselijk contact te krijgen.”
Nadien wordt er in het uitgestrekte Zoniënwoud een lichaam
gevonden. Intussen meldt zich een nieuwe cliënt bij Brik. Het is de charmante
Farah Demir. Zij vraagt hem haar spoorloos verdwenen vader te vinden. Die
opdracht weet Keller opmerkelijk snel te volvoeren. Er ontluikt tevens een
voorzichtige romance.
En dan roept Jacqueline Preudhomme de hulp van onze
detective in. Zij vangt de twee gevluchte broers Amir en Hamza op. De oudste is
plotsklaps verdwenen, terwijl Jacqueline ervan overtuigd is dat Amir nimmer
zonder zijn broer zou vertrekken. Brik krijgt de vraag hem op te sporen, en dat
blijkt een bijna onmogelijke klus.
Heftige gebeurtenissen rijgen zich aaneen. Een inbraak in
het kantoor van Brik en de voortwoedende bendeoorlog tussen de Serviërs van
oude bekende Dragomir Mihajloviç en de Albanezen van Ares Hoxha zijn
belangrijke elementen. Beide criminele kopstukken zijn nietsontziend. Keller
waagt zich bij zijn naspeuringen aan indringend contact met de twee dat niet
erg vlot verloopt. Een villa aan de Magnolialaan in Ukkel vervult een centrale
rol in het drama. Ook Nick Coens, zwager van Karel Deridder, blijkt duistere
kanten te hebben. Vanzelfsprekend gebeurt er nog veel meer, de lezer ontdekke
dat zelf.
De ontknoping is nogal spectaculair, maar niet geheel
onverwacht voor de doorgewinterde thrillerlezer. De losse eindjes worden op
vaardige wijze aan elkaar geknoopt. En dan volgt nog een onverwachte en
onthutsende slotscène met een enigszins open einde.
Wouter Dehairs heeft met het derde boek in de Brikserie een
even heftig als elegant slot aan de serie geschapen. Daarbij is het niet geheel
duidelijk of Brik niet tóch nog terugkeert. De tijd zal het leren. De
schrijfstijl van Dehairs is soepel en helder. Het boek kent een mooi afgewogen
dosis onderkoelde en originele humor. De gebeurtenissen spelen zich in heerlijk
korte hoofdstukken voor het oog van de lezer af.
De levenswijze van Keller Brik en zeker ook van Gwen Van
Meer is allesbehalve traditioneel. Beide hoofdrolspelers, maar vooral Brik,
hebben een compleet legioen aan beschermengelen. Hun ontsnappingen aan grof
geweld zijn soms wat toevallig. En hun waagstukken zijn ook weleens extreem, om
niet te zeggen totaal onverantwoord. Maar moed wordt beloond, totdat de kruik …
Maar Wouter Dehairs heeft de avonturen van Keller en Gwen
zonder meer een waardig sluitstuk gegeven. Of is het toch geen afscheid?
“Brussel blues” is een lezenswaardige, relatief
ongecompliceerde thriller en is zeer goed. Dat levert vier swingende “bluesy”
sterren op.
Reacties
Een reactie posten