W.A. Dehairs: De graffitimoorden
De Vlaamse schrijver W.A. (Wouter) Dehairs debuteerde in
2017 met de ijzersterke thriller “Lockdown”. Het boek werd destijds zeer goed
ontvangen.
Zijn nieuwe thriller “De graffitimoorden” verscheen deze
maand en werd met de nodige spanning verwacht, temeer daar de verschijning
later geschiedde dan gepland. Maar het resultaat is ernaar!
Hoofdpersoon is Keller Brik, een gewezen politieman die
privédetective is geworden in Brussel. Hij voert uiteenlopende, niet steeds
even uitdagende opdrachten voor cliënten uit in nauwe samenwerking met zijn
opvallende assistente Gwen Van Meer. Het verhaal begint met een bijzondere
confrontatie met de befaamde kunstenaar Maria Marinova.
Niet veel later ontmoet Keller zijn oude vlam Lisa Vyverman,
wier echtgenoot Jakob Vanderwyden is verdwenen. Keller aanvaardt Lisa’s
opdracht haar man te vinden. Jakob is een hoge ambtenaar met een op het oog
onberispelijke levenswandel. Als hij wordt gevonden, blijkt hij op een
afschuwelijke manier te zijn vermoord. Vlakbij de plaats delict wordt een grote
graffititekening op een gebouw aangetroffen waarin het tafereel van de moord treffend
wordt weergegeven.
Dan duiken er elders in de stad nieuwe graffititekeningen op
met soortgelijke voorstellingen. Zijn die een aankondiging van nieuwe moorden?
Het wordt een wedloop met de moordenaar.
Hoofdinspecteur van politie John Devuyst doet samen met
inspecteur Rina Verstrepen het onderzoek onder het toeziend oog van de
vrouwelijke commissaris Chris Decorte. Met Devuyst heeft Keller jaren geleden
een heftige confrontatie beleefd met Joegoslavische drugscriminelen. Daarna
heeft Keller de politie verlaten. Nu loopt hij bij de uitvoering van zijn
opdracht de politiemensen soms voor de voeten maar zijn bemoeienis werpt ook
nut af.
Er wordt een graffitikunstenaar opgepakt en verhoord.
“Devuyst hief zijn
hand weer op. Omdat die hand de grootte had van een A4’tje, had het gebaar
haast meteen effect.”
Er volgen spannende verwikkelingen die af en toe even
ontspannen worden met een mooie bescheiden dosis oorspronkelijke humor. Een
voorbeeld voor de goede verstaander uit een gesprekje tussen Keller en Gwen.
“Zelfkennis is het
begin van alle wijsheid”, zei ze.
Ze keek hem wel aan
nu.
“Dat komt van Socrates
trouwens.”
“Is dat zo?”
Hij hield zijn
hoofd schuin en staarde in de lucht.
“Dus die kon niet
alleen goed voetballen dan?”
*voor wie deze grap
begrijpelijkerwijs niet meteen duidelijk is: zie onderaan deze recensie
Tegen het einde van het verhaal zijn er enkele fraaie
plotwendingen die even logisch als onvoorzienbaar zijn. Het na diens dood
ontdekte dubbelleven van Jakob Vanderwyden ligt daaraan ten grondslag. Als bij
een tussentijdse analyse van de stand van zaken John Devuyst denkt dat de zaak
opgelost is, komt Keller sterk uit de hoek en is Devuyst de onnozelaar.
“Alles verklaard?
Er zitten in deze zaak meer gaten dan in een blok emmentaler.”
“Ja, waar dan?”
W.A. Dehairs heeft na zijn veelbelovende debuut de belofte
ruimschoots ingelost. “De graffitimoorden” is gebouwd rondom een mooie plot met
originele trekken. Schrijfstijl en taalgebruik zijn onberispelijk, maar dat
niet alleen. Dehairs verstaat de kunst met eenvoudige woorden razendsnel een
helder en indringend beeld te scheppen van de gebeurtenissen. De belangrijke
karakters in het verhaal worden goed uitgewerkt en komen voor de lezer volledig
tot leven. De weinige, maar voor het verhaal functionele gruwelijkheden zijn terughoudend
en niet te zeer in detail beschreven. Dat zullen vele lezers prettig vinden.
Het boek is gelardeerd met een kleine, maar o zo aardige
portie humor. Dehairs heeft met “De graffitimoorden” opnieuw een zeer goed boek
afgeleverd dat vier forse sterren verdient.
Voor hen die dat niet
weten (en dat is volkomen vergeeflijk): Socrates was ook een Braziliaanse
stervoetballer, begin jaren tachtig.
Reacties
Een reactie posten