Gert-Jan van den Bemd: Lex

Iets meer dan twee jaar na de fraaie roman “Branco & Julia” verscheen van de hand van Gert-Jan van den Bemd de psychologische thriller “Lex”. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Breda.

Lex Houtdijk heeft onder het pseudoniem Alex Wood enkele weinig succesvolle thrillers geschreven. Hij verkeert al enige tijd in een schrijversblok. Lex heeft ontslag genomen bij de krant waar hij werkte, om zich volledig aan het schrijverschap te kunnen wijden. Karla Baal is de partner van Lex. Zij is een enthousiaste jogger en loopt in Breda met grote regelmaat het zgn. “Rondje Tomaat”, een route die bij nadere beschouwing op de stadsplattegrond de vorm van een tomaat heeft. Bij een van die gelegenheden ziet zij een wonderlijk tafereel dat zich de week daarop in exact dezelfde vorm herhaalt. Dat gegeven vertelt ze aan Lex die op onderzoek gaat teneinde vandaaruit een nieuwe thriller te kunnen schrijven.

Wander van Aalst is de 45-jarige directeur van de plaatselijke vestiging van een Duits bedrijf. Hij leidt een weinig opwindend leven met Laurentien Gimbrère. Wander wordt om onduidelijke redenen door zijn werkgever verplicht tot het volgen van een opfriscursus Engels. Tijdens de wekelijkse sessies raakt hij geobsedeerd door de aanzienlijk jongere medecursist Dolly Panou. Al snel maakt de Engelse les voor beiden plaats voor een geheel andere activiteit. Om Laurentien in de waan te laten dat hij de cursus braaf volgt, koopt Wander telkens een parkeerkaartje bij het leslokaal in Breda, doch hij rijdt vervolgens direct naar een andere locatie.

Lex zoekt uit wat er achter de observatie van Karla bij haar looprondje schuilgaat. Hij legt delicate gebeurtenissen vast op foto’s. Dat leidt tot flinke complicaties. Intussen verloopt de communicatie tussen Lex en Karla stroef. Er ontstaat enige wrijving tussen hen, omdat Lex zonder medeweten van Karla een onbezoldigd journalistiek baantje op basaal niveau heeft gezocht en stukjes schrijft in het plaatselijke nieuwsmedium BRN-1.

Gert-Jan van den Bemd, het is in deze blog al eerder gezegd bij de bespreking van “Na de val” en “Branco & Julia”, heeft een mooie, fijnzinnige schrijfstijl. Ook in dit boek legt hij weer een geslaagde proeve van bekwaamheid af. Het gegeven aan de basis van het boek is origineel, en op een aantrekkelijke wijze uitgewerkt tot een boeiend verhaal. Onder meer problematische relaties, ondoordachte communicatie, bovenmatige nieuwsgierigheid, lastige schoonouders, dementie en seksuele obsessie, die overigens wel wat ver is doorgevoerd, vormen de ingrediënten voor de spannende roman. De personages van zeer diverse pluimage zijn goed vormgegeven, en de intriges zijn zonder meer boeiend.

Het boek is op zaterdagmiddag 8 juni onder flinke belangstelling ten doop gehouden in de sfeervolle boekhandel Van Kemenade & Hollaers in Breda, waarbij Gert-Jan op voorbeeldige wijze werd geïnterviewd.

“Lex” is zeer lezenswaardig en verdient vier heldere sterren die staan voor een zeer goed boek.