Charles den Tex: Een mooie dood

De bibliografie van Charles den Tex is indrukwekkend. Eerder werden hier “Bot”,  “Verloren  vrouw” en “De Repair Club” besproken, alle drie kregen ze de kwalificatie “zeer goed”. Vorige maand verscheen “Een mooie dood”, met als motto “Wat als het geluk uit je leven verdwijnt?”

Harm van Gast exploiteert het café Zwig in de Westerparkbuurt van Amsterdam. Het leven lacht hem toe. Hij woont samen met de mooie Imane boven het café en heeft een leuke vriendenkring, onder wie zijn buurvrouw Linda en zijn stamgast Henk. Dan kantelt zijn leven volledig en spat zijn geluk als een zeepbel uiteen. In een nacht mist hij Imane in bed, en als hij beneden poolshoogte neemt, treft hij Imane dood aan in het café. De buitendeur staat open en er loopt een verwarde man rond. De doodsoorzaak is een raadsel.

De politie verdenkt Harm van het ombrengen van zijn vriendin. Zijn leven verandert in een voortdurende nachtmerrie. Rechercheur Rachel Verhaast legt hem het vuur na aan de schenen en blijkt zeer vasthoudend. Zonder resultaat, want er is geen concreet bewijs van betrokkenheid van Harm bij het overlijden van zijn vriendin. Hij wordt door de politie in het belang van het onderzoek uit zijn eigen huis gezet. Als hij in de nacht stiekem in het café gaat kijken, wordt hij bedreigd en mishandeld door een paar mannen.

Rechercheur Verhaast blijft doorgaan met het stellen van lastige vragen, totdat ze bij het uitbreken van de coronapandemie is het ziekenhuis belandt. Haar opvolger Raymond Hebbink blijft Harm als verdachte zien, doch boekt evenmin resultaten. De sympathieke stamgast Henk wordt de steun en toeverlaat van Harm in deze moeilijke tijden. Diverse gebeurtenissen slaan het leven van Harm nog verder uit het lood.

Terwijl de verdenking nog steeds sluimert, loopt het café ruim zevenentwintig maanden na de dood van Imane zware stormschade op. Bij de plannen voor een grootscheepse verbouwing komt een bijzondere dame in beeld die een belangrijke rol gaat spelen in het vervolg. Daarbij komt iets tevoorschijn dat alles over Imane op losse schroeven zet. Harm gaat op verder onderzoek uit. Hij verzeilt in Berlijn en neemt daarna samen met Henk en enkele van diens vrienden het recht in eigen hand. Het spoor leidt naar Straatsburg waar een wel zeer eigenaardig onderdeel van de EU op het toneel verschijnt in de persoon van mevr. Sciatti.

“Geluk is een seconde die eeuwigheid wil zijn.”

De wel zeer verrassende ontknoping brengt duidelijkheid over de dood van Imane.

Charles den Tex heeft een heerlijke schrijfstijl. In korte zinnen, soms bijna staccato, schept hij in ijltempo meesterlijk een glashelder beeld van de gebeurtenissen, en evenzeer van de personages in het verhaal. De 86 (!) hoofdstukken zijn lekker kort waardoor het lezen zeer gemakkelijk gaat. Het beeld blijft voortdurend helder.

Den Tex behoort zonder twijfel tot de top van de Nederlandse thrillerauteurs. De plot van dit boek is origineel en verrassend. De schrijver neemt in het eindspel van het verhaal op originele wijze de ongebreidelde regelzucht van de bureaucratische EU op de hak door die op een fictief lijkend onderdeel fors uit te vergroten. Hoe absurdistisch dat ook is, het past naadloos in de boodschap over de stroperigheid én de dominantie van de EU.

“Een mooie dood” beschrijft op indringende wijze wat het met een mens doet als hij ongewild wordt verdacht van een misdrijf dat hij naar eigen overtuiging niet heeft gepleegd. Het geeft even subtiel als krachtig aan hoe broos en vergankelijk geluk is. Het is een zeer goed boek en krijgt vier stralende sterren.