Bert Wagendorp: Paris
Na “Phoenix” (2022; 4*) en “Kalle” (2023; 5*) verscheen in november 2024 het derde deel in de serie van Bert Wagendorp over de memoires van Abel Sikkink. Het is wederom een fraai uitgevoerde hardcover en draagt de titel “Paris”.
Gelet op de voorgeschiedenis is direct duidelijk dat het niet over de zoon van koning Priamos van Troje gaat, maar over de stad Parijs. In 1867 ondernemen Abel, zijn partner Sandra en zijn boezemvriend Kalle met het schip “Quaker City” vanuit New York een langdurige excursie waarbij het schip vele plaatsen in Noord-Afrika en Europa zal aandoen. Het lijkt op een voorloper van de heden ten dage in zwang zijnde cruises. Na de excursie zullen de drie met de trein naar Parijs gaan waar Abel correspondent voor de New York Herald wordt.
Nadat ze zijn uitgezwaaid door onder meer de dichter Walt
Whitman ontmoeten ze op de boot interessante mensen, zoals Mark Twain. Als de
bootreis al snel wordt geteisterd door slecht weer, wil Sandra niet langer
varen, maar de reis afbreken en rechtstreeks naar Parijs. Na aankomst aldaar betrekken
Abel en Sandra een appartement aan de Rue de Furstemberg. Parijs is in die tijd
het centrum van de wereld, niet alleen door de Wereldtentoonstelling maar ook
door het mondaine en kunstzinnige leven.
Abel ontmoet de journalist Henry Vizetelly die hem wegwijs
maakt in Parijs en hem ook waarschuwt voor de geheime politie van de Sûreté.
Dit verlengstuk van de machthebbers vormt voor iedere andersdenkende een
gevaar. Over zijn eigen werk doet Vizetelly de volgende uitspraak op de vraag
van Abel of hij van zijn werk niet ongelukkig wordt.
“Niet in het minst! Ik
verdien mijn geld met het noteren van mijn onzekerheid. En misschien schrijf ik
het allemaal nog eens op in dikke boeken. Maar dat zien we later wel weer.”
Vanuit Parijs gaan de drie voor een korte trip naar de geboorteplaats van Abel en Kalle, Winterswijk. Abel geeft daar enkele lezingen over zijn beleving
van en belevenissen in de Amerikaanse Burgeroorlog. Als Abel en Sandra terug
zijn in Parijs –Kalle gaat weer naar de VS- komt Abel in contact met de
anarchistische feministe Louise Michel die later in de stad een belangrijke rol
zal spelen. Sandra stort zich vanuit haar interesse op de toneelwereld.
Zij ontmoet daarbij vele mensen, onder wie de directeur van
het theater Odéon Charles de Chilly en de befaamde betoverende actrice Sarah
Bernhardt. Zij staat pas aan het begin van haar carrière, maar heeft een
onweerstaanbaar aura. Bovendien blijkt ze zeer toegankelijk.
Bij een bezoek van de eigenaar van de New York Herald aan
Parijs spreekt Abel onder meer met de ontdekkingsreiziger Stanley, bekend van
de legendarische uitspraak: “Doctor Livingstone, I presume.” Inmiddels is
Sandra zwanger en treden Abel en zij in het huwelijk. Hun liefde wordt bekroond
met een zoon die de naam Antonie krijgt. Die naam droeg ook het verloren
gewaande broertje van Abel (zie “Phioenix”).
Op 2 augustus 1870 breekt de Frans-Duitse oorlog uit. Het
Pruisen van Von Bismarck is voortdurend aan de winnende hand en belegert Parijs
op meedogenloze wijze. Kalle is daar weer en gaat samen met Abel korte tijd
naar het front voor oorlogsverslaggeving. Tijdens het beleg van Parijs ontstaat
daar een vreselijke situatie. Hongersnood waart door de stad, het Odéon wordt
een kommervol ziekenhuis waar Sarah Bernhardt op fraaie wijze haar menslievende
zijde toont.
De ellende wordt nog groter als het proletariaat van Parijs
in opstand komt. Die leidt tot enorme slachtpartijen.
“ “De dood stelt hier
niets meer voor”, zei Kalle. “Hij is goedkoop en wordt gratis uitgedeeld.” “
Na de publicatie in de New York Herald van een
weerzinwekkend stuk over Parijs door een onbekende collega van Abel neemt hij woedend
ontslag bij “zijn” krant.
Over de prachtige schrijfstijl van Bert Wagendorp is op deze
blog meermalen de loftrompet gestoken. Zie de eerdere recensies. “Paris” is een
indringend verhaal over de omstandigheden in vooral Parijs rond 1870. Het boeit
van de eerste tot en met de laatste bladzijde. Vele authentieke foto’s sieren
mooi gedoseerd de bladzijden en interessante voetnoten geven meer toelichting
op personen en gebeurtenissen. Je hoeft die noten niet te lezen om het verhaal
goed te kunnen volgen, maar ze bieden mooie verdieping.
“Paris” lijkt het sluitstuk van de oorspronkelijk
aangekondigde trilogie. De slotzin van het boek maakt het niet al te gewaagd te
veronderstellen dat het op zijn minst een tetralogie gaat worden. En dat is een
aantrekkelijk perspectief. De drie boeken tot nu toe staan immers als een huis.
“Paris” is buitengewoon goed en krijgt vijf “étoiles
brillantes”.
Reacties
Een reactie posten