Rudy Soetewey: De opdrachtgever

Rudy Soetewey hoort zonder twijfel tot de allerbeste Vlaamse thrillerschrijvers. Zijn oeuvre omvat inmiddels twaalf boeken, waarvan negen thrillers. Zijn boeken kenmerken zich door een constante hoge kwaliteit. Alhier zijn eerder “Vrienden” (4*), “Terecht” (5*), “Salami” (5*) en “Bericht van de overkant” (4*) besproken. Maar ook “Moord” (4*), “Getuigen” (4*), “2017” (4*) en “Bewijs het maar” (5*) zijn ijzersterke thrillers van zijn hand. Ik besprak ze elders op internet voordat deze blog van start ging.

In mei 2021 verscheen het nieuwe geesteskind van Soetewey. De thriller “De opdrachtgever” is na het zijsprongetje “Bericht van de overkant” weer een échte ouderwetse Soetewey. Het verhaal speelt zich af in en rond Antwerpen. Naast een boeiende plot zijn ook diverse maatschappelijk belangrijke thema’s op subtiele wijze in het boek verweven.

Hoofdpersoon en ik-figuur Peter Loukens werkt als ict-er bij de kerncentrale in Doel. Daarmee dient zich al direct het eerste omstreden thema aan, de aanvaardbaarheid en risico’s van kernenergie. Peter is van eenvoudige komaf en is getrouwd met Nathalie Foulard, dochter van een oud-notaris. Ze hebben een tienerdochter Joke. Bij een inbraak in hun woning in de vroege ochtend wordt het gezin door drie inbrekers gegijzeld. Onder zware bedreiging wordt Peter gedwongen een sabotage in de kerncentrale mogelijk te gaan maken via een ingreep in het automatiseringssysteem daarvan. Hij wordt echter betrapt door de beveiliging en raakt in een duivels dilemma.

Door het optreden van een speciaal interventieteam onder leiding van de ijskoude en professionele Benny Poldsen lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen, maar niets is minder waar. Een verschrikkelijk drama volgt waarna Peter in het ziekenhuis belandt.

“Ik overwoog enkele keren om uit het raam te springen, ook al had ik geen idee op welke verdieping ik me bevond, of om een hele baxter (een fles met infuusvloeistof; CK) in één keer te laten binnenstromen, al wist ik niet of dat wel kon …”

Na zijn ontslag uit het ziekenhuis wordt zijn leven volledig beheerst door het handelen én niet-handelen van onderzoeksrechter Leverman en door de respectloze en ronduit weerzinwekkende handelwijze van schoonvader Albert Foulard die al zijn frustraties op nare wijze botviert op zijn schoonzoon. Peter wordt in de klassieke media, krant, televisie en tijdschrift, en de sociale media zowel vereerd als totaal verguisd en valselijk beschuldigd. Dat brengt hem in een ongelooflijk lastig parket. Hij ondervindt steun van zijn vriend en collega Jean Kesteloot.

Vele verwikkelingen volgen, waarbij diverse thema’s in beeld komen. De kwetsbaarheid van een kerncentrale, de gevaren van sociale media waarin meningen als ongeleide projectielen worden gelanceerd, de soms noodzakelijke gebrekkige empathie van justitie die mensen in grote problemen kan brengen, de invloed van de “hogere” kringen in de samenleving, de relatieve waarde van vriendschap en de macht van het grote geld komen onder meer ruim aan bod in het verhaal.

De ontknoping van de boeiende plot is buitengewoon verrassend.

Rudy Soetewey is een gelouterde schrijver en heeft een uitstekende penvoering. Zijn schrijfstijl is glashelder en beeldend. Af en toe is de tekst gelardeerd met een fraai Vlaams pareltje. Heel mooi zijn bijvoorbeeld “een ander paar mouwen” als synoniem voor “een andere zaak” en “iemand de les spellen” voor “iemand de les lezen”. Het verhaal is goed opgebouwd en kent mooi gedoseerde spanning. Bij tijd en wijle komt ook droge humor om de hoek kijken, hetgeen de lezer weldadig aandoet.

De hoofdpersoon Peter Loukens wordt door de gebeurtenissen een tragische figuur die maximale sympathie oproept bij de lezer. Zijn ongelooflijke doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig en spreekt tot de verbeelding. Prachtig is de wijze waarop Soetewey van oud-notaris Albert Foulard een waarlijk buitensporige nietsontziende kwal maakt. De dialogen tussen Peter en Albert zijn in het heetst van de strijd schitterend.

“De opdrachtgever” is een zeer lezenswaardige thriller. Het boek is door zijn bijzondere combinatie van spanning, lichte dosis humor en maatschappelijke thema’s buitengewoon goed en krijgt niet minder dan vijf sterren.