Toni Coppers: Onschuld

In maart 2022 kwam “Jacht” van Toni Coppers uit, het negentiende deel in zijn geweldige serie thrillers met als middelpunt Liese Meerhout. Dat boek werd in oktober van dat jaar gevolgd door het buitengewoon goede “Offer” met Alex Berger. Mede daardoor waren mijn verwachtingen rond de twintigste Liese zeer hoog gespannen. En zie wat er gebeurt … op 20 april 2023 verschijnt “Onschuld”, en dat twintigste deel in de reeks bevestigt in alle opzichten de verwachtingen.

Het is een weergaloos verhaal vol menselijke dramatiek. Diverse oude bekenden spelen weer een belangrijke rol. De jonge, veelbelovende en charmante Daphne de Jong heeft besloten bij de Antwerpse recherche te blijven en is inmiddels inspecteur. Het verhaal begint met een zaak rond de dood van een vrouw die in het water van de haven is aangetroffen. Is het een ongeluk of is er meer aan de hand?

Liese Meerhout houdt zich met die kwestie bezig. In haar persoonlijke leven is een zware periode aangebroken door de voortschrijdende dementie van haar moeder Clara. Voor het eerst wordt ze niet meer door moeder herkend, en dat is een loodzwaar moment. Ook is Liese in het geheim, haar teamleden weten van niets, bezig met een uiterst gevoelig onderzoek.

Kort na een ontroerend huwelijksaanzoek wordt een van de belangrijke karakters neergeschoten en raakt in levensgevaar. Dit brengt in de leden van het onderzoeksteam het beste naar boven. Met een ongelooflijke saamhorigheid en verbetenheid storten ze zich op de zaak. De verbondenheid wordt nog sterker als ook oud-inspecteur Laurent Vandenberghe vanwege persoonlijke betrokkenheid bij het wel en wee van zijn oud-collega’s in Antwerpen uit Zweden overkomt om te helpen.

Het onderzoek is gecompliceerd. Er lijkt een verband te zijn met de Albanese drugsbende van Arkan Bagdani uit “Jacht”, maar ook lijkt sprake van mogelijke corruptie binnen akelig dichtbij zijnde politiekringen in een zaak uit 2008. Het ligt allemaal zeer gevoelig vanwege de al dan niet vermeende betrokkenheid van enkele mensen. Er zit iemand al vele jaren in de gevangenis, veroordeeld voor doodslag op de partner van een Portugese bouwmagnaat. De man houdt vol onschuldig te zijn.

Er vallen enkele doden waardoor het speurwerk van het team van Liese nog verder wordt aangescherpt. Diverse dwarsverbanden maken het verhaal tot een ijzersterke puzzel. Het oplossen daarvan is een regelrechte uitdaging voor de lezer doch verrassende wendingen leiden uiteindelijk tot een ragfijne plot. Er liggen talloze spoilers op de loer. Derhalve zal de lezer de details en finesses zelf moeten ontdekken.

Toni Coppers (en coauteur Annick Lambert, zijn echtgenote) heeft met “Onschuld”,  het twintigste verhaal rond Liese Meerhout, een topprestatie geleverd. Zijn schrijfstijl is ongekend vloeiend, beeldend en geïnspireerd. Het verhaal is een fraai samenstel van harde misdaad, boeiende menselijke verhoudingen, mooie ontwikkelingen in de personages en een buitengewoon knap gestructureerde plot. Ook de prachtige beschrijvingen van de schitterende natuur op Madeira, waar een deel van het verhaal zich afspeelt, spreken tot de verbeelding.

Het moge duidelijk zijn, dit boek is een van de allerbeste in de onvolprezen reeks thrillers van Toni Coppers. Het erin optredende rechercheteam kent gewoonweg geen uiterste houdbaarheidsdatum, al was het wel even spannend…

“Onschuld” krijgt vijf extreem stralende sterren, méér kan niet. Meer Meerhout wel, heel graag Toni en Annick !