Carlos Ruiz Zafón: Het labyrint der geesten
Met zijn prachtige roman “De schaduw van de wind” bracht Carlos Ruiz Zafón in 2008 met ongeëvenaard, fabelachtig en betoverend taalgebruik een wondere in Barcelona gesitueerde wereld tot leven waarin een grote schare lezers zich met overgave onderdompelde.
In 2009 volgde het al even fraaie “Het spel
van de engel” waarna het geruime tijd stil bleef. Toen in 2012 “De gevangene
van de hemel” verscheen, waren de liefhebbers lichtelijk teleurgesteld. Niet
over de kwaliteit van het verhaal, integendeel. Die was wederom buitenaards.
Maar vanwege het “geringe” aantal pagina’s van 318 waardoor het boek veel te
snel uit was en verbleekte bij zijn twee voorgangers met respectievelijk 543 en
552 bladzijden puur leesgenot.
Was “De gevangene van de hemel” voor de
Zafónfans gewoonweg ten minste 200 bladzijden te kort, het wachten op de
voltooiing van het vierluik “Het Kerkhof der Vergeten Boeken” was een ware
beproeving.
Die hebben de fans met verve doorstaan, en de
meester heeft hen niet teleurgesteld. Het sluitstuk in 2017 met als titel “Het
labyrint der geesten” is alweer een monumentaal werk.
Boekhandelaar Daniel Sempere, zoon van Juan en
diens zeer jong gestorven echtgenote Isabella, heeft met zijn grote liefde Bea
inmiddels een zoon genaamd Julian. Deze is vernoemd naar een belangrijk
personage in de boeken.
De boekhandel aan de Calle Santa Ana speelt
een belangrijke rol in het verhaal. Daniels vriend Fermin Romero de Torres
arriveert op nogal bijzondere wijze in Barcelona en overleeft ternauwernood een
gruwelijke moordpoging door de nietsontziende politiecommandant Fumero.
Op 18 maart 1938 redt Fermin tijdens de
Spaanse burgeroorlog een achtjarig meisje van een wisse dood bij een
bombardement doch raakt haar vervolgens kwijt.
Ruim twintig jaar later gaat het verhaal
verder. Minister Mauricio Valls (eerder bekend als de wrede gevangenisdirecteur
van de Montjuïc) verdwijnt spoorloos. Geheim agenten Alicia Gris en Vargas
krijgen de opdracht Valls op te sporen.
Beiden stuiten op talrijke bijzondere
situaties.
Fraai beschreven wordt het afscheid in
Alicia’s bijzijn van de ontslagen directeur van de Nationale Bibliotheek Pumares:
“En zo
schreed don Bermeo Pumares zonder nog een woord te zeggen voor de laatste keer
door de galerij van de onderzoekers en daarna door de grote leeszaal van de
Nationale Bibliotheek en verder door de toegangspoort, zonder één keer om te
kijken, tot hij op de Paseo de Recoletos stond en koers zette naar de
vergetelheid, een van de vele druppels in de vloed van gestrande levens in het
grijs van het Spanje in die tijden.”
Vele intrigerende personages verschijnen en
(soms) verdwijnen. Zo zijn daar onder meer de politieman Leandro, de jonge
bezorger Fernandito, de weerzinwekkende moordlustige politieman Hendaya en de
schrijvers Victor Mataix en Julián Carax.
Waar het verhaal zich afspeelt tijdens de
dictatuur van Franco, vinden ook gruwelijke misdaden door overheidsdienaren
plaats.
De politiek wordt op een even fraaie als
neerbuigende wijze gekarakteriseerd:
“De politiek
is vaak een toevluchtsoord voor middelmatige of mislukte artiesten. Daar komen
ze vooruit en vergaren macht, waarmee ze gewichtig kunnen doen en bovenal zich
kunnen wreken op hen die met arbeid en talent bereikt hebben wat zij nooit, in
de verste verte niet hebben bereikt, terwijl ze met het gezicht van een
offerlam verklaren dat allemaal te doen in dienst van het vaderland.”
Carlos Ruiz Zafón is een grootmeesterlijke
verteller. Op geheel eigen wijze heeft hij in het viertal verhalen over Het
Kerkhof der Vergeten Boeken een epos geschapen dat onvergelijkbaar is met welk
ander dan ook. Zijn schrijfstijl is ook in “Het labyrint der geesten”
onovertroffen en meer dan incidenteel poëtisch in de beschrijvingen. Metaforen
zijn altijd oorspronkelijk en passend bij het beeld, en nooit overdreven.
Vertaalster Nelleke Geel verdient alle lof voor háár prestatie. De woordkeus in
het Nederlands vanuit het Spaans zal, mede door de beeldende taal, niet zelden
lastig zijn geweest, maar zij heeft zich voortreffelijk van haar zware taak
gekweten.
Het is niet noodzakelijk om de vorige drie
boeken vooraf te lezen. Het verhaal is zonder dat ook wel te volgen. Maar om
écht in de wereld van Zafón op te gaan is lezing van de eerste drie toch sterk
aan te raden.
“Het labyrint der geesten” is een zeer fraaie
voltooiing van de verhalenreeks en verdient vijf stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten