Hilde Vandermeeren: Scorpio
De Vlaamse schrijfster Hilde Vandermeeren heeft al enkele
goede thrillers op haar naam. “De toeschouwers” en “Stille grond” bleken zeer
lezenswaardig. Beide boeken verkregen eerder al vier sterren en laatstvermeld
boek was een van de vier genomineerden voor de prestigieuze Gouden Strop 2016.
De lat ligt bij Hilde derhalve hoog.
Haar nieuwe boek “Scorpio”, dat het opmerkelijke en intrigerende
motto “Voor mijn stapstenen” draagt, gaat over Bernd en Gaelle die met hun
zevenjarige zoon Lukas in Potsdam wonen. Het huwelijk van de twee vertoont
barstjes maar Bernd die geen erg sympathiek karakter lijkt, weigert in
relatietherapie te gaan. Hij beschouwt dat soort therapeuten als kwakzalvers.
Als ze een weekend in het idyllische plaatsje Altensteig
verblijven, krijgt Lukas tijdens een boswandeling een aanval van astma. Met
veel moeite krijgt Gaelle de situatie weer onder controle. Intussen heeft ze
het gevoel te worden bespied maar daar blijft het bij.
Gaelle is bevriend met Ebba die met haar man Rolf
eveneens huwelijksproblemen heeft. Ebba’s zus bevindt zich ook in de kennissenkring.
Gaelle wordt na het gezinsweekend wakker in een
psychiatrisch ziekenhuis waar ze wordt vastgehouden op verdenking van poging tot
moord op haar zoontje. Niemand gelooft haar lezing van het verhaal dat stukje
bij beetje terugkomt in haar herinnering.
Dan is er de duistere organisatie “Scorpio”, een door de
Poolse Dolores Bartosz opgezet misdaadsyndicaat van huurmoordenaars. Een van
hen is Michael, bijgenaamd De Kameleon. Hij krijgt van Dolores een mysterieuze
opdracht. Bij het uitvoeren van zijn opdracht komt hij in de knoop met zijn
geweten, nogal opvallend voor een doorgewinterde huurmoordenaar. Dit brengt hem
in grote problemen. Er vallen enkele doden. Een hectische wedloop met andere
leden van Scorpio leidt her en der tot grote spanning en stress.
In flashbacks komt een jeugdtrauma van een van de
hoofdpersonen aan de orde waarin jeugdgevangeniscommandant Kaminski en diens
rechterhand sergeant Nowak een zeer onaangename rol spelen. Het trauma zal een
deel van het latere gedrag verklaren.
Wie is de opdrachtgever voor een uiteindelijk mislukte
moord? Dat is de kern van het verhaal van “Scorpio” waarin personages van
verschillende pluimage ten tonele verschijnen. Zo zijn daar de huurmoordenaars
Vasili, zijn zus Ludka, Jorge en Zoltan, Cédric, de blinde butler van Dolores
en de Nederlandse rozenkweker Paul de Groot.
Hilde Vandermeeren is een begenadigd schrijfster. Haar nagenoeg
foutloze woordgebruik is vloeiend, helder en toegankelijk en ontbeert gelukkig
gezochte metaforen. De schrijfster gebruikt vrijwel geen Vlaamse woorden en
uitdrukkingen. Sommige Nederlandse lezers vinden dat aangenaam, maar andere lezers
zullen de charme van de Vlaamse taal wel missen. Dat wordt ruimschoots
goedgemaakt door het mooie verzorgde proza dat Vandermeeren bezigt. Met haar krachtige zinnen schept zij in enkele
“pennenstreken” volledige situatieschetsen. De karakters van de belangrijkste
personen in het verhaal worden goed uitgewerkt en gedetailleerd neergezet.
De plot van het verhaal is ingenieus gecomponeerd en kent
enkele onverwachte en soms ook originele wendingen.
Maar het verhaal laat de lezer ook met enkele niet of
niet geheel beantwoorde vragen achter. Wat beweegt Michael –een geharde en
professionele huurmoordenaar- tot zijn drastische gedragsverandering? Wat is de
drijfveer van Dolores voor het opzetten van de organisatie “Scorpio”? Wat
brengt iemand ertoe om in een “simpel familiedrama” een dure professionele
huurmoordenaar uit een ander land in te schakelen? Waarom is het zwaar
beveiligde hoofdkwartier van Scorpio omgetoverd tot één grote boobytrap? De antwoorden op deze vragen worden ten dele
overgelaten aan de fantasie van de lezer, waar op zich niets op tegen is.
“Scorpio” is vanaf het begin een intrigerend verhaal dat
de lezer direct opslokt. Het boek wordt gaandeweg een actiethriller waarin geweld
niet wordt geschuwd. Doch dat is heel “beschaafd” beschreven.
In haar nawoord geeft Hilde een mooie inkijk in haar
onderzoek en beweegredenen. De laatste twee zinnen ervan roepen koude rillingen
op:
“De echte
huurmoordenaar is onzichtbaar. En dat is het meest huiveringwekkende wat ik
tijdens mijn research heb ontdekt.”
Het boek verdient vier stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten