Hjorth Rosenfeldt: De test
De Zweden Michael Hjorth en
Hans Rosenfeldt maakten in 2012 grote indruk in de thrillerwereld met hun
eersteling “Wat verborgen is”. Het boek bleek het eerste deel van een serie te
zijn. In 2013 verschenen als sterk vervolg “De discipel” en “Het familiegraf”. Het
vierde deel “Het stille meisje” kwam in mei 2015 uit. Alle vier waren het zeer
lezenswaardige boeken. Ze kregen dan ook veel lof.
De serie kreeg als ondertitel
“De Bergmankronieken” mee omdat de misdaadpsycholoog en “profiler” Sebastian
Bergman een belangrijke rol speelt in de verhalen. Ook enkele andere personages
uit de kring van de Nationale Recherche keren steeds terug. Zo zijn daar de
veelbelovende jonge rechercheur Vanja Lithner, die zelf niet weet dat zij de buitenechtelijke
dochter van Sebastian is, de jonge merkwaardige rechercheur Billy Rosén, de
door een dramatisch voorval lichtelijk getraumatiseerde politievrouw Ursula
Andersson en de ervaren inspecteur Torkel Höglund.
Begin juni
2016 verscheen het vijfde deel in de serie met als titel “De test”. Het verhaal
begint met een intrigerende brief van een zekere Cato de Oudere (dat is
uiteraard een schuilnaam; Cato is de beroemde redenaar uit het oude Rome en ook
de huisgenoot van de befaamde inspecteur Clouseau J) aan hoofdredacteur Källman van een
krant. Daarin beklaagt de briefschrijver zich over de verheerlijking van domheid
in media als televisie en kranten. Hij meent dat daartegen met kracht moet
worden opgetreden.
In een
klaslokaal van een school wordt dan het lichaam gevonden van Miroslav Petrovic,
bij het grote publiek bekend als Mirre, die een bekende Zweed was geworden door
zijn televisieoptreden in een soapprogramma vol stupiditeiten. Hij is door het
hoofd geschoten.
Het valt
de mensen van de Nationale Recherche op dat de moord overeenkomsten vertoont
met de eerdere moord op Patricia Andrén in Helsingborg. De plaatselijke
politiechef Peter Berglund heeft het onderzoek daarvan slecht aangepakt en
wordt van zijn taak ontheven. De Nationale Recherche neemt het over en
concludeert dat de veronderstelde en bewezen domheid van de slachtoffers een
rol speelt bij de moorden. Zij hebben beiden een test moeten ondergaan waarvoor
zij niet geslaagd zijn.
Niet veel
later raken twee meisjes vermist. De afloop ervan is al even dramatisch, zij
het niet geheel vergelijkbaar.
De
journalist Axel Weber wordt getipt door de moordenaar en neemt een zeer
gewaagde beslissing. En ook Sebastian laat zich niet onbetuigd in de jacht op
de dader. Hij treedt in een situatie van totale paniek tegen het einde van het
verhaal zeer heldhaftig op en verwerft daarmee weer wat krediet van de lezer.
Was het niveau van zijn privéleven vooral in “Het stille meisje” al gedaald tot
een bedenkelijk peil, ook in “De test” doet hij voortdurend zijn best om bijna
iedere vrouw die hij tegenkomt, op primitieve wijze in bed te krijgen. Zijn
personage maar ook dat van de betrokken dames neemt op dit vlak karikaturale
vormen aan.
Kenmerkend
voor de serie boeken in de Bergmankronieken is dat het privéleven van de vaste
personages steeds verder wordt uitgesponnen. Bijna allen doen zij verwoede
pogingen hun privéleven in een emotionele en relationele puinhoop te
veranderen. Zij zijn niet in balans en staan model voor de speurder die professioneel
uitstekend is maar in privé allerlei meer of minder ernstige afwijkingen of
stoornissen heeft.
De plot
van het verhaal is fascinerend. Het kat-en-muisspel van de moordenaar is
geraffineerd en lijkt lang volgehouden te kunnen worden. Spanning is voortdurend
aanwezig. “De test” is een regelrechte slaapsteler en pageturner (een goed
Nederlands woord hiervoor is helaas nog steeds niet gevonden).
Het duo
Hjorth Rosenfeldt heeft een voortreffelijke penvoering. In korte hoofdstukken
rijgen de heldere kernachtige zinnen zich aaneen. Zij scheppen in korte tijd
een gedetailleerd en vrijwel filmisch beeld van de gebeurtenissen. De
personages worden mooi weergegeven en uitgediept, al zal niet iedereen even
gecharmeerd zijn van de onevenwichtigheid van diverse rechercheurs. In
Scandinavische thrillers zijn gebalanceerde speurders met een lampje te zoeken.
Maar het gaat hier af en toe wel erg ver.
Dat laatste en het inmiddels te
karikaturale beeld van de persoon Sebastian Bergman verhindert een waardering
van vijf sterren, maar het boek verdient vanwege het sterke en spannende verhaal
en de mooie plot zeker vier stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten