Daniel Silva: Gevallen engel

De Amerikaanse auteur Daniel Silva heeft een serie thrillers op zijn naam waarin de voormalige Israëlische meesterspion en kunstrestaurateur Gabriel Allon de hoofdrol vertolkt.
Het laatste, eind 2017 verschenen deel in de serie is “Het zwarte gif” en handelt beangstigend realistisch over het IS-terrorisme in het westen. Het boek kreeg vier sterren.

“Gevallen engel” is een wat ouder boek in de serie. Gabriel Allon en zijn bevallige vrouw Chiara zijn in Vaticaanstad. Allon heeft zich na de gewelddadige dood van zijn zoon Daniel toegelegd op zijn vaardigheid als restaurateur van schilderijen van grote faam. Hij is in het Vaticaan om het beroemde schilderij “De graflegging van Christus” van Caravaggio te herstellen.

Niccolò Moretti, de opzichter van de Sint-Pieterbasiliek, vindt in de kerk het lijk van de mooie jonge Claudia Andreatti die van grote hoogte op de marmeren vloer is gevallen. Moord of zelfmoord?
Allon wordt in de zaak betrokken en ontdekt al snel allerlei intriges en dwarsverbanden. Het gaat van kunstroof tot banden met Hezbollah en een aanslag op de paus in Jeruzalem. Het onderzoek voert Allon onder meer naar Rome, Jeruzalem, Tel Aviv, Parijs, Sankt Moritz, Berlijn en Wenen. Vele intrigerende personages kruisen zijn pad. Een beeldschone cardiologe, Luigi Donati, de persoonlijk secretaris van de paus, kunstkenner Veronica Marchese, een criminele galeriehouder, een Iraanse huurmoordenaar, een dubieuze nietsontziende Iraanse diplomaat en een schurkachtige imam vormen een rijkgeschakeerd palet aan personages.  Een Italiaanse crimineel blijkt een grote spin in het web.

Daniel Silva wordt getypeerd als de beste auteur over internationale intriges van zijn generatie. En dat lijkt terecht, ook “Gevallen engel” is een boeiend boek met fraai gecomponeerde verhaallijnen. Silva heeft een vloeiende en beeldende schrijfstijl. Hij schakelt snel en soepel tussen scènes en geeft blijk van grote kennis van de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt.
Het taalgebruik van Silva is gemakkelijk en vlot, en brengt de lezer pure ontspanning in de spanning.
De mooi geconstrueerde plot komt tot volle ontplooiing in een flink tempo. De afloop is weliswaar niet complex en ook wel enigszins voorspelbaar, maar dat maakt het verhaal zeker niet minder goed. Het is boeiend van de eerste tot de laatste bladzijde.

“Gevallen engel” is een zeer goed boek en verdient derhalve vier sterren.