Michael Berg: Broertje
Michael
Berg behoort tot de beste thrillerschrijvers van Nederland. De zeven thrillers van
zijn hand die eerder verschenen, zijn zonder uitzondering van hoge kwaliteit.
Publieke erkenning kreeg Berg toen zijn “Nacht in Parijs” in 2013 de
prestigieuze Gouden Strop won.
In
zijn nieuwste thriller “Broertje” spelen twee verhaallijnen die ogenschijnlijk
niets met elkaar te maken hebben doch tegen het einde op een prachtige wijze
ineengevlochten worden. Het begint al meteen met een uiterst actueel thema.
Zeer realistisch wordt beschreven welke menselijke drama’s daarbij kunnen spelen.
Dan
wordt de lezer onontkoombaar de hoofdlijn van het boek ingetrokken. In het
Franse plaatsje Seillans worden op een landgoed drie doden gevonden. Het gaat
om een echtpaar en een aanvankelijk onbekende vrouw. Zij zijn op beestachtige
wijze omgebracht, en enkele gruwelijke details blijven de lezer lange tijd bij.
De
bijna gepensioneerde inspecteur Gilles Fillon onderzoekt de zaak, samen met
onder meer zijn onuitstaanbare collega Joël Mériguet. Deze laatste wordt door
Michael Berg zó fraai getypeerd dat de lezer al snel een diepgaande hekel aan
hem heeft. De verdenking van de Franse politie valt al snel op de ook op het
landgoed wonende Felix Oudekerke, een zwaar autistische jongen. Hij is de zoon
van de vermoorde man, een Nederlandse oud-minister van Justitie.
Als
zijn zus Lotte Pradel, een cabaretière die naam maakt in Nederland, hoort dat
haar “broertje” verdacht wordt van drievoudige moord, vertrekt zij onmiddellijk
naar Frankrijk. Zij gelooft niets van de verdachtmakingen.
Er
ontspint zich een boeiend verhaal als Lotte probeert de onschuld van Felix te
bewijzen. Alle schijn keert zich echter tegen hem.
Interessante
karakters verschijnen op het toneel en enkele belangwekkende maatschappelijke
thema’s verlevendigen het verhaal nog verder. En ook verrassende plotwendingen
zijn aan de orde van de dag.
Intussen
is er ook afgewogen aandacht voor het privéleven van inspecteur Fillon. Hij
staat aan het einde van zijn carrière en zijn echtgenote Marie is ernstig ziek.
Prachtig beschrijft Berg hoe Marie onvoorwaardelijk alle ruimte laat aan haar
man in diens intensieve speurwerk. De lezer proeft hier ontroerend echte
liefde.
De
ontknoping van het verhaal is heftig en verrassend. Zij wordt beeldend
beschreven en laat bij de lezer enkele vragen achter die naar eigen believen
kunnen worden beantwoord.
Michael
Berg is allang een gelouterd schrijver. Zijn schrijfstijl is helder en
onberispelijk. Hij weet de gebeurtenissen in kernachtige taal beeldend te
maken. Zijn woordgebruik is ongecompliceerd en dat maakt het de lezer heerlijk
gemakkelijk. Dat is fijn als het verhaal zo intrigerend is dat de lezer wordt
opgeslokt. En dat gebeurt met “Broertje”.
In
het verhaal zijn duidelijk enkele autobiografische elementen verweven. En dat
gebeurt op een integere en ontroerende manier. Vooral de problematiek van zwaar
autisme komt op indrukwekkende wijze in volle omvang over het voetlicht. Berg
verdient (ook) daarvoor alle respect.
De
plot van het verhaal is bijzonder en verrassend.
Twee
kritische kanttekeningen mogen niet ontbreken.
Ten
eerste valt op dat de schrijver zeer vaak twee van de meest gebruikte
schuttingwoorden bezigt. Over het meest voorkomende woord denkt Lotte zelf op
bladzijde 150:
“Ik gebruik het woord
te onpas en te onpas, maar nu drukte het precies uit hoe ik me voelde.”
Het
lijkt een tendens in boekenland om –parallel aan de voortgaande
maatschappelijke verruwing- steeds meer enigszins ruw taalgebruik te hanteren.
Opmerkelijk genoeg lijkt het woord “kut” (daar gaat het in casu vooral om) in
het boek niet zelden functioneel, maar toch …
Ten
tweede lijkt het enigszins onwaarschijnlijk dat Lotte en Felix ongehinderd kunnen
rondwaren in de buurt van de plaats delict.
Deze
twee opmerkingen verhinderen niet dat het boek een hoge waardering krijgt. Het
verhaal is vanaf het begin boeiend en laat de lezer niet meer los.
“Broertje”
is een zeer goede thriller en krijgt vier sterren.
Reacties
Een reactie posten