Michael Berg: Broertje


Michael Berg behoort tot de beste thrillerschrijvers van Nederland. De zeven thrillers van zijn hand die eerder verschenen, zijn zonder uitzondering van hoge kwaliteit. Publieke erkenning kreeg Berg toen zijn “Nacht in Parijs” in 2013 de prestigieuze Gouden Strop won.

In zijn nieuwste thriller “Broertje” spelen twee verhaallijnen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben doch tegen het einde op een prachtige wijze ineengevlochten worden. Het begint al meteen met een uiterst actueel thema. Zeer realistisch wordt beschreven welke menselijke drama’s daarbij kunnen spelen.



Dan wordt de lezer onontkoombaar de hoofdlijn van het boek ingetrokken. In het Franse plaatsje Seillans worden op een landgoed drie doden gevonden. Het gaat om een echtpaar en een aanvankelijk onbekende vrouw. Zij zijn op beestachtige wijze omgebracht, en enkele gruwelijke details blijven de lezer lange tijd bij.
De bijna gepensioneerde inspecteur Gilles Fillon onderzoekt de zaak, samen met onder meer zijn onuitstaanbare collega Joël Mériguet. Deze laatste wordt door Michael Berg zó fraai getypeerd dat de lezer al snel een diepgaande hekel aan hem heeft. De verdenking van de Franse politie valt al snel op de ook op het landgoed wonende Felix Oudekerke, een zwaar autistische jongen. Hij is de zoon van de vermoorde man, een Nederlandse oud-minister van Justitie.

Als zijn zus Lotte Pradel, een cabaretière die naam maakt in Nederland, hoort dat haar “broertje” verdacht wordt van drievoudige moord, vertrekt zij onmiddellijk naar Frankrijk. Zij gelooft niets van de verdachtmakingen.
Er ontspint zich een boeiend verhaal als Lotte probeert de onschuld van Felix te bewijzen. Alle schijn keert zich echter tegen hem.
Interessante karakters verschijnen op het toneel en enkele belangwekkende maatschappelijke thema’s verlevendigen het verhaal nog verder. En ook verrassende plotwendingen zijn aan de orde van de dag.

Intussen is er ook afgewogen aandacht voor het privéleven van inspecteur Fillon. Hij staat aan het einde van zijn carrière en zijn echtgenote Marie is ernstig ziek. Prachtig beschrijft Berg hoe Marie onvoorwaardelijk alle ruimte laat aan haar man in diens intensieve speurwerk. De lezer proeft hier ontroerend echte liefde.

De ontknoping van het verhaal is heftig en verrassend. Zij wordt beeldend beschreven en laat bij de lezer enkele vragen achter die naar eigen believen kunnen worden beantwoord.

Michael Berg is allang een gelouterd schrijver. Zijn schrijfstijl is helder en onberispelijk. Hij weet de gebeurtenissen in kernachtige taal beeldend te maken. Zijn woordgebruik is ongecompliceerd en dat maakt het de lezer heerlijk gemakkelijk. Dat is fijn als het verhaal zo intrigerend is dat de lezer wordt opgeslokt. En dat gebeurt met “Broertje”.
In het verhaal zijn duidelijk enkele autobiografische elementen verweven. En dat gebeurt op een integere en ontroerende manier. Vooral de problematiek van zwaar autisme komt op indrukwekkende wijze in volle omvang over het voetlicht. Berg verdient (ook) daarvoor alle respect.
De plot van het verhaal is bijzonder en verrassend.

Twee kritische kanttekeningen mogen niet ontbreken.
Ten eerste valt op dat de schrijver zeer vaak twee van de meest gebruikte schuttingwoorden bezigt. Over het meest voorkomende woord denkt Lotte zelf op bladzijde 150:

“Ik gebruik het woord te onpas en te onpas, maar nu drukte het precies uit hoe ik me voelde.”

Het lijkt een tendens in boekenland om –parallel aan de voortgaande maatschappelijke verruwing- steeds meer enigszins ruw taalgebruik te hanteren. Opmerkelijk genoeg lijkt het woord “kut” (daar gaat het in casu vooral om) in het boek niet zelden functioneel, maar toch …
Ten tweede lijkt het enigszins onwaarschijnlijk dat Lotte en Felix ongehinderd kunnen rondwaren in de buurt van de plaats delict.

Deze twee opmerkingen verhinderen niet dat het boek een hoge waardering krijgt. Het verhaal is vanaf het begin boeiend en laat de lezer niet meer los.

“Broertje” is een zeer goede thriller en krijgt vier sterren.  

Reacties