Toni Coppers: De jongen in het graf
In de periode van 1996 tot en met 2004 waren België en ook
Nederland in de ban van de afschuwelijke zaak-Dutroux. De weerzinwekkende
serieverkrachter en –moordenaar Marc Dutroux werd uiteindelijk in 2004 tot
levenslang veroordeeld. Ook enkele op zijn zachtst gezegd vreemde gebeurtenissen
rond zijn ex-echtgenote Michelle Martin deden de gemoederen toentertijd hoog
oplopen.
De Vlaamse thrillerauteur Toni Coppers heeft zich
vermoedelijk, doch slechts lichtelijk en in de verte, door deze zaak laten
inspireren bij het bedenken en schrijven van zijn nieuwste thriller “De jongen
in het graf”. Het is het maar liefst veertiende deel in de serie met als centrale
persoon de aansprekende commissaris Liese Meerhout.
In de gevangenis zit Leo Meersman een levenslange straf uit
wegens moord op zes jonge kinderen. Die straf loopt op zijn einde omdat
Meersman op sterven ligt. Hij verzoekt aan justitie om in vrijheid te mogen
sterven bij zijn zus Renée.
Hoofdinspecteur Michel Masson –welbekend uit eerdere boeken
in deze reeks- heeft destijds Meersman ontmaskerd. Masson was en is er heilig
van overtuigd dat Meersman nóg een slachtoffer heeft gemaakt. Dat houdt hem al
die jaren bezig en grijpt hem ook zeer aan. De verdwijning in de tijd van de
misdrijven van de vijfjarige Arne Schouten is nooit opgehelderd. Deze cold case
zit in de poriën van Masson. Meersman wil op zijn sterfbed een onthulling doen
aan Masson. En die blijkt wel heel bijzonder…
De zgn. hersteltheorie speelt een belangrijke rol in het
verhaal. Coppers beschrijft die heel treffend:
“Volgens de
hersteltheorie zou het menselijk brein zo in elkaar zitten dat we altijd zien
wat we willen zien. Vijf keer na elkaar een zin lezen en vijf keer over de
spelfout kijken is daar een goed voorbeeld van: onze ogen zien de fout wel,
maar ons brein repareert ze meteen, omdat het zo hoort.”
In hotel De Veluwe, van Nelle, de partner van Masson, wordt
een van de gasten dood gevonden in haar kamer. Deze tweede verhaallijn
ontwikkelt zich eveneens tot een boeiende intrige.
De onderzoeken van de recherche in beide zaken zijn
diepgaand en kennen vele onverwachte wendingen. Het rechercheteam bestaat
grotendeels uit oude bekenden. Het zijn personages die steeds boeiend blijven
en een fraai menselijk beeld neerzetten van hun werk in zware omstandigheden.
Zij ontwikkelen zich privé steeds verder, maar het knappe van de boeken van
Coppers op dit punt is dat ze gewoon als standalone leesbaar zijn. Wél is het
zo dat de personages nóg meer voor je gaan leven als je meer boeken uit de serie
in volgorde leest.
Toni Coppers heeft in “De jongen in het graf” een waarlijk schitterend
verhaal gecomponeerd. Hij is een stilist van het zuiverste water en weet bijna
als geen ander met krachtige, soms ingetogen, maar altijd treffende pennenstreken
een sfeer te scheppen waarin de lezer de gebeurtenissen én de situaties als
levensecht ervaart. Meesterlijk weet Coppers met kleine tussenzinnen het beeld
te scheppen dat aanspreekt. Zijn woordgebruik is zonder meer voorbeeldig.
En dan de plot …
Tot het laatste moment blijft onduidelijk wat er precies is
gebeurd. En dan volgt de finale ontknoping: die laat de lezer na het dichtslaan
van het boek niet meer los. De achterliggende dramatiek kruipt in je brein en
daar helpt geen hersteltheorie meer aan.
De hoogste complimenten aan Toni Coppers voor dit boek. Ik
zeg het zelden over een boek, maar dit is gewoonweg BRILJANT. Vijf sterren dus.
Reacties
Een reactie posten