Toni Coppers: Nooit meer alleen
In afwachting van de recensie van het nieuwste boek van Toni Coppers "De jongen in het graf" is hier mijn bespreking van diens voorlaatste boek.
De
Vlaamse auteur Toni Coppers is zeer productief maar doet geen concessies aan de
hoge kwaliteit van zijn thrillers. “Nooit meer alleen” is alweer het dertiende
deel in de succesvolle serie met commissaris Liese Meerhout als intrigerend
middelpunt.
Het
verhaal komt alleszins rustig op gang, maar de spanning is al snel onderhuids
voelbaar. Judith Devries, een alleenstaande vrouw van achtendertig jaar, ziet
dat het gordijn van haar slaapkamer beweegt terwijl er niemand binnen is en de
ramen dicht zijn. Ze denkt dat er af en toe een vreemde in haar huis rondwaart
maar er is geen enkel bewijs. De politie kan met haar verhaal niets doen.
In
de volksbuurt Seefhoek in Antwerpen worden steeds meer katten op gruwelijke
wijze omgebracht en in walgelijke poses “tentoongesteld”. Commissaris Liese
Meerhout krijgt het voorgevoel dat de onbekende dader ervan meer is dan een
kattenhater en aan het oefenen is voor het vermoorden van mensen.
Als
onder verdachte omstandigheden een dode vrouw wordt gevonden, wordt het welbekende
team van Liese met onder meer de sympathieke hoofdinspecteurs Sofie Jacobs en
Michel Masson onder supervisie van de soms nukkige maar wel altijd rechtvaardige
hoofdcommissaris Frank Torfs belast met het onderzoek. Er vinden diverse
dramatische gebeurtenissen plaats. Liese tast lange tijd in het duister omdat
de dader zeer geraffineerd tewerk gaat.
Intussen
krijgen ook de wederwaardigheden van de politiemensen in privé ruime aandacht. De
ontwikkeling van de belangrijkste personages gaat weer wat verder en blijft
fraai gebalanceerd en interessant.
In
cursieve hoofdstukjes wordt de lezer geconfronteerd met de gedachtewereld van
een zieke geest die een uiterst merkwaardige opvatting huldigt over zijn missie
in het leven.
“Ik ben de
poortwachter.”
Toni
Coppers heeft zich allang ontwikkeld tot een voortreffelijke stilist en heeft een
vaardige pen. Zijn schrijfstijl en woordgebruik zijn voorbeeldig en
onberispelijk. Het kost de lezer geen enkele moeite in het verhaal te geraken
en erin te blijven. Het verhaal is goed opgebouwd en consistent. De dialogen
zijn afgewogen en de beschrijving van de gebeurtenissen is beeldend en
samenhangend. Boeiend is het steeds, en de décorwisselingen maken het zonder
meer aantrekkelijk.
Het
politieteam is samengesteld uit rijkelijk gevarieerde personages die tezamen niet
alleen een professioneel maar ook een zeer menselijk beeld neerzetten.
De
plot is niet al te ingewikkeld, al blijft de lezer lange tijd in het ongewisse
omtrent de ontknoping. Die komt als de dader een fout maakt die hem fataal
wordt. Wie hij is, komt als een complete verrassing.
De
formule met Liese Meerhout is beslist nog lang niet uitgewerkt, zij en haar
team blijven intrigerend. Coppers weet de bekende personages steeds weer nieuwe
verdere inhoud te geven.
De
kracht van het boek is óók dat het prima als standalone gelezen kan worden.
“Nooit
meer alleen” is een zeer goede thriller en verdient vier sterren.
Reacties
Een reactie posten