Hilde Vandermeeren: De toeschouwers
Het bericht dat er een luisterboek zal verschijnen van dit boek, brengt me ertoe de recensie uit 2015 alsnog hier te plaatsen.
In “De toeschouwers” uit 2014 is webdesigner Marion
Hartog een van de belangrijkste karakters. Zij is bedreven in kickboksen en
deelt die hobby met haar vriendin Dana. De jonge dochter Chavi van Dana is
licht getint; zij is verwekt door een Egyptenaar die “even vergeten was dat hij
thuis een gezin had”.
Als Dana tegen het begin van het nieuwe schooljaar op
zakenreis naar Japan moet, zal Chavi twee weken in de weekends bij Marion
logeren. Marion krijgt dan ongewild tevens de niet eenvoudige taak Chavi voor
haar eerste schooljaar in het voortgezet onderwijs onder te brengen in het
prestigieuze internaat Schillergymnasium.
Aldaar vieren de intriges hoogtij. De wat oudere lerares
Marleen Vandeweghe heeft het regelmatig aan de stok met de treiterende collega
Johan Devriendt. Schooldirecteur Erwin Muyters en zijn vazallen Gilles Ramus,
Bart Moens en Constance Bizet hebben ook zo hun eigenaardigheden.
Twee meisjes uit het hoogste leerjaar van het
Schillergymnasium zijn nogal losgeslagen types en hebben het van meet af aan
gemunt op Chavi vanwege haar huidskleur.
Dan wordt iemand in de lerarenkamer van de school
vermoord en niet veel later is er een verdachte brand in een afgelegen huis
waarbij de bewoner om het leven komt. Rechercheurs Thomas Weissman en Désirée
Beckers verschijnen ten tonele om de daders op te sporen, en dat blijkt geen
sinecure.
Een van de schoolmedewerkers heeft obscure activiteiten
via internet waarbij een waarlijk weerzinwekkende pedoseksueel met de nickname
Mocking Bird in beeld komt. Diens ware identiteit wordt in de loop van de
gebeurtenissen bekend.
Het verhaal ontwikkelt zich allengs tot een
bloedspannende wedloop waarin het leven van een van de hoofdpersonen aan een
zijden draadje hangt.
Hilde Vandermeeren heeft een vaardige pen. Zij is
bedreven in het schetsen en uitdiepen van karakters en ook de omstandigheden
waaronder het verhaal zich afspeelt zijn helder in beeld gebracht.
De kern van het verhaal wordt fraai weergegeven in een
opmerking van Marion halverwege het boek:
“Als er iets ergs
gebeurt, zijn er altijd mensen die gewoon staan toe te kijken”, zei Marion.
“Anderen beslissen om iets te doen. Tot welke groep behoort u, rechercheur?“
Vandermeeren heeft een soepel en foutloos
taalgebruik. Zij schrijft in zeer begrijpelijke woorden die knap tot krachtige
en treffende zinnen zijn gesmeed.
Opmerkelijk is wel dat op enig moment gesproken wordt
over een “polyvalente zaal”. Die uitdrukking zal voor niet klassiek geschoolde
Nederlandse lezers wellicht tot het fronsen van de wenkbrauwen of meer dan dat
leiden. De uitdrukking blijkt echter in België tot de spreektaal te behoren.
“De toeschouwers” raakt enkele belangrijke
maatschappelijke thema’s op gevoelige wijze. Pesten op school én op het werk,
racisme, passiviteit bij het waarnemen van misdrijven, weerzinwekkende
(actieve) pedoseksualiteit en de invloed van jeugdtrauma’s spelen een rol.
De plot van het verhaal is fraai opgebouwd en de
ontknoping die aanvankelijk voorspelbaar lijkt, is bijzonder verrassend en
dramatisch.
Ofschoon het verhaal vele indringende scènes kent,
verliest Vandermeeren zich nimmer in het beschrijven van weerzinwekkende
gewelddaden en gruwelijke zaken. Veel wordt te dezer zake overgelaten aan de
fantasie van de lezer. Dat is heel plezierig voor de vele lezers die niet
houden van gedetailleerde beschrijvingen van geweld, verminkingen en wat dies
meer zij.
“De toeschouwers” is een spannend en mooi gecomponeerd
boek dat geen moment verveelt. Het is een van begin tot eind boeiend verhaal en
verdient vier stralende sterren.
Reacties
Een reactie posten