Lars Kepler: Lazarus
Het
Zweedse echtpaar Ahndoril-Coelho heeft onder het pseudoniem Lars Kepler een
indrukwekkende serie thrillers op zijn naam met als middelpunt de aansprekende
politieman Joona Linna.
“Hypnose”
(3*), “Contract” (4*), “Getuige” (5*), “Slaap” (5*), “Stalker” (4*) en “Jager”
(4*) gingen aan het nu te bespreken boek vooraf.
“Lazarus”
is aldus het zevende deel. Het verhaal begint met een vreselijk tafereel waarin
de agenten Mats Lystad en Karen Stange in Oslo een dode man in verregaande
staat van ontbinding aantreffen. Diens vrieskist blijkt een afschuwelijke
inhoud te hebben.
Joona
Linna wiens echtgenote Summa geruime tijd eerder aan een ernstige ziekte is
overleden, heeft inmiddels een vriendin. Zijn dochter Lumi woont in Parijs
omdat zij naar de mening van Joona niet veilig is in haar eigen land Zweden.
Joona heeft namelijk een ongedefinieerd onrustgevoel over een dreiging van een
oude vijand die hem ooit heeft toegevoegd “ik
maak je met de grond gelijk”.
Er
worden moorden gepleegd met een bepaald patroon die doen denken aan de manier
van opereren van deze man.
De
hoofdrol in het verhaal gaat niet zozeer naar Joona Linna als wel naar Saga
Bauer, de mooie agente van de Säpo die ook uit eerdere boeken bekend is. Zij
gelooft niet in het gevoel dat Linna heeft, maar komt gaandeweg tot andere
inzichten.
Het
verhaal ontwikkelt zich in grote vaart met vele moorden, ontvoeringen, wrede
acties en vaak grof geweld.
Lars
Kepler heeft een uitstekende schrijfstijl. Met gebruik van de tegenwoordige
tijd ontrolt het verhaal zich met korte zinnen al snel voor het geestesoog van
de lezer. Maar de subtiliteit die sommige eerdere boeken uit de serie
kenmerkte, is nu wel ver zoek.
In
de recensie van “Jager” kwam de eerste stevige kritiek al naar voren:
“De
moordscènes zijn tamelijk gruwelijk en behoorlijk tot in detail beschreven.
Daar houden lang niet alle lezers van. Wellicht hadden zij wat minder expliciet
beschreven kunnen worden.
Ook
de ontegenzeggelijk spannende ontknoping gaat gepaard met een forse portie
geweld. Voor sommige lezers teveel van het goede.”
In
“Lazarus” heeft die tendens zich in verhevigde mate voortgezet. Het is
daarmee een rauw en nogal grof verhaal geworden rond een extreme psychopaat dat
bovendien vele onwaarschijnlijkheden kent. En dat zal voor nogal wat fans van
het eerste uur een teleurstelling zijn. Voor mij was dat het geval.
Maar
natuurlijk is dat maar persoonlijk. Er zijn vele thrillerliefhebbers die
smullen van gruwelijkheden die soms tot in detail zijn beschreven, en van een
flinke dosis geweld. Wellicht zullen zij het ook niet zo erg vinden dat de kern
van de plot zeer onwaarschijnlijk is.
Het
boek krijgt drie sterren, die weliswaar nog steeds staan voor een goed boek. Maar
het is een boek dat gericht lijkt op een nieuw publiek, en voor vele oude fans "over the top" is.
Reacties
Een reactie posten