Frederick Forsyth: De Vos

De Britse auteur Frederick Forsyth maakte in 1971 furore met zijn thrillerdebuut “De dag van de Jakhals”. Dit boek beschrijft op adembenemende wijze het beramen van een aanslag in 1963 op de toenmalige Franse president Charles de Gaulle. Het behoort nog steeds tot de favorieten van vele thrillerliefhebbers. Daarna schreef Forsyth tot en met 2013 nog zestien boeken alvorens hij het, althans op schrijfgebied, rustiger aan ging doen.
Hij is internationaal gezien de uitvinder van het genre “faction”, waarin een mix van fictie en feiten tot een verhaal wordt gesmeed.

Nu is Frederick Forsyth terug, op tachtigjarige leeftijd! Met zijn nieuwe boek “De Vos” geeft Forsyth er blijk van dat hij nog middenin het moderne leven staat. Het verhaal bevat actuele hedendaagse politieke en digitale thema’s. Er is volop research gedaan dan wel uit verregaande kennis geput.

Het voormalige hoofd van de Britse geheime dienst Sir Adrian Weston wordt gealarmeerd door de Engelse premier Marjory Graham met het ontstellende bericht dat de databank van de Amerikaanse National Security Agency is gehackt door een 18-jarige Engelse puber. Deze Luke Jennings is een van de twee zonen van accountant Harold en diens vrouw Sue in Luton. Hij heeft het syndroom van Asperger en is geniaal op digitaal terrein. Zijn bijnaam wordt De Vos. De VS vragen aanvankelijk om zijn uitlevering doch dat verzoek wordt later ingetrokken op instigatie van Weston.

Luke gaat werken voor de GCHQ (Government Communications Headquarters). In opdracht van de Engelse regering veroorzaakt Luke met zijn ondermijnende digitale activiteiten grote commotie in onder meer Rusland, Iran en Noord-Korea. De Russische topagent Jevgeny Krilov heeft hem letterlijk en figuurlijk op de korrel maar Luke wordt extreem streng beveiligd.
Het verhaal eindigt op enigszins wonderlijke wijze. De lezer blijft achter met vragen over de handelwijze van de getroffen mogendheden.

Frederick Forsyth is een gelouterde schrijver. Het zal dan ook niet verbazen dat zijn schrijfstijl nog steeds onberispelijk is. In soepele en eenvoudige bewoordingen weet hij in sneltreinvaart een boeiende intrige te scheppen die de lezer niet meer loslaat. Het verhaal is gelardeerd met vele feiten uit de hedendaagse maatschappij. Die worden vermengd met fictieve gebeurtenissen die overigens ten dele zomaar in realiteit zouden kunnen plaatsvinden. De technologie viert heden ten dage immers hoogtij maar al vaker is gebleken dat ook de meest geavanceerde systemen hun kwetsbaarheden hebben. Forsyth heeft nog volop fantasie voor het creĆ«ren van een nieuwe spannende spionagethriller.

Enkele vanwege spoilergevaar niet nader te duiden elementen in het verhaal lijken echter wel wat onwaarschijnlijk maar dat stoort niet echt. De afloop van het verhaal is verrassend maar voor liefhebbers van spanning wellicht ook enigszins teleurstellend. Het boek blijft daarmee wel in de schaduw van het legendarische “De dag van de Jakhals”.

“De Vos” is zeker een zeer lezenswaardig boek en krijgt drie kraakheldere sterren, die staan voor een goed boek.