Tim Fransen: Brieven aan Koos
De jonge, cum laude afgestudeerde filosoof Tim Fransen
(1988) baarde in de periode 2014-2016 groot opzien met zijn briljante
cabaretvoorstelling “Het failliet van de moderne tijd”. Daarin bracht hij een
waarlijk uniek samenstel van veelal subtiele humor en elementaire kennismaking
met de filosofie.
In 2018-2019 volgde een tweede programma. De beeldregistratie
daarvan wordt op 27 april uitgezonden op NPO2 tv.
Met zijn in oktober 2018 verschenen boek “Brieven aan Koos”
laat Fransen zien ook een begenadigd schrijver te zijn. Koos is Koos Terpstra,
toneelschrijver en theaterregisseur, evenals de helaas veel te vroeg overleden,
uiterst sympathieke René Gude (de toenmalige denker des vaderlands) een goede
vriend van Fransen. Gude was als het ware de ontdekker van de grote talenten
van Fransen en heeft, wetende dat hij niet lang meer te leven had, gezegd:
“Tim is het leven na
mijn dood.”
De brieven van Tim Fransen aan Terpstra vormen in het boek
eenrichtingsverkeer en worden nooit beantwoord. Ze zijn ogenschijnlijk
reisverslagen van Tims tochten naar diverse steden op zoek naar de wortels van
grote filosofen, maar ze gaan veel verder dan dat. Prachtige en interessante
verhandelingen over filosofische onderwerpen worden afgewisseld met zeer
oorspronkelijke humor. Over een bezoek aan het Louvre staande bij de Mona Lisa:
“Ze hing er. En ze
leek als twee druppels water op de foto’s die ik wel eens van haar had gezien.
Ze was niks veranderd. Voor dit kleine schilderijtje was een gigantisch stuk
muur beschikbaar gesteld, een nogal inefficiënt gebruik van de ruimte. Er
hadden makkelijk nog een paar schilderijen naast gekund. Dat irriteert me ook
aan chipszakken, die voor meer dan de helft zijn gevuld met lucht. Stop ze
gewoon vol met chips.”
Datzelfde bezoek aan Parijs had mede als doel een bezoek aan
het graf van Albert Camus. Opmerkelijk genoeg realiseert Fransen zich pas ter
plaatse dat Camus in Zuid-Frankrijk is begraven.
Als hij later met zijn ouders op vakantie is in Italië trekt
hij zich regelmatig terug uit het gezelschap. Hij heeft daar een fraaie reden
voor, een filosoof waardig:
“Ik wilde graag alleen
zijn, op mezelf teruggeworpen, om mijn kansen op een verpletterend inzicht te
optimaliseren.”
Fransen schrijft zijn brieven, die behoudens de korte aanhef
en de al even kernachtige afsluiting eigenlijk geen brieven zijn, vanuit plaatsen
als Parijs, Turijn, Praag, Wenen en Moskou. Stuk voor stuk zijn de schrifturen
toegankelijk, onderhoudend en interessant. De lezer verveelt zich geen moment
en kan er en passant ook de nodige kennis uit putten.
Tim Fransen is een woordkunstenaar van het zuiverste water.
Zijn teksten zijn inhoudelijk sterk, maar zeker niet hoogdravend. Ook voor de
lezer zonder kennis van de filosofie is het boek gemakkelijk te volgen. De
lezer krijgt een beeld van de grote filosofen als niet zelden verknipte
persoonlijkheden. Zo is bijvoorbeeld Nietzsche in Turijn waanzinnig geworden,
waarover Fransen een anekdote vertelt die tot de verbeelding spreekt.
De humor in het boek is goed gedoseerd en soms subtiel. Dat
maakt het boek bijzonder. Enerzijds een gemakkelijk verteerbare verhandeling
over grote filosofen, anderzijds de nodige grappen. Een fraaie combinatie van
ernst en luim.
“Brieven aan Koos” van Tim Fransen krijgt vier kraakheldere
sterren, een zeer goed boek.
Reacties
Een reactie posten