Michael Berg: Ik zie je
Michael Berg behoort al vele jaren tot de top van de
Nederlandse thrillerschrijvers. Na zijn voortreffelijke debuut “Twee zomers” in
2008 is zijn net verschenen “Ik zie je” reeds zijn negende thriller. Berg
levert boeken van constante, hoge kwaliteit af. De acht voorgaande kregen
zonder uitzondering de kwalificatie “zeer goed” waarbij vier sterren horen. Hoe
is dat met “Ik zie je”?
Hé, een thriller zonder proloog. Het is bijna verfrissend te
noemen, nadat een dergelijk boek op voorschrift van de uitgevers bijna
standaard begint met een proloog die bol staat van de spanning. En dat
natuurlijk om de lezer meteen in te palmen.
In “Ik zie je” gaat dat anders. Het verhaal komt zeer rustig
op gang. Hoofdpersoon Carol Brodie is een succesvolle thrillerschrijfster die al
vijf jaar lijdt aan en onder een schrijversblok (gewoon aanvaard Nederlands
voor writer’s block). Na haar laatste bestseller van vijf jaar geleden lukt het
haar niet een plot op behoorlijk niveau te bedenken en uit te werken.
Bij het
begin van het verhaal neemt zij het vliegtuig naar Frankrijk zonder enig spoor
in haar woonplaats Londen achter te laten. Zelfs haar partner Simon, die voor
zijn werk in Spanje is, en haar moeder weten van niets. De enige die weet waar
Carol naar toe gaat, is dokter Pachter, een therapeute bij wie Carol onder
behandeling is voor haar mentale problemen.
In Frankrijk huurt ze onder de valse naam Lucy Fredericks impulsief
een enorme gîte in de Vaucluse met uitzicht op de Petit Ventoux. Contactpersoon
namens de verhuurder is Luc Alphand, een aantrekkelijke man die warme gevoelens
oproept bij Carol.
Ze voert een verwoede strijd met zichzelf en komt niet echt
vooruit. Voortdurend overmatig gebruik van rosé en sigaretten ondermijnt haar
zelfvertrouwen verder. Beloftes die ze zichzelf op dat vlak doet, schendt ze
direct weer. Lange tijd bevindt ze zich in een vicieuze cirkel zo niet een
neergaande spiraal, al kan ze wel genieten van de idyllische omgeving.
“Een deur wordt
dichtgetrokken, de lamp gedoofd. De twee terrassen liggen in het donker. Het
enige wat ik zie is het zwembad dat glinstert in het maanlicht. Als cellofaan.
Absolute stilte. Zelfs de kikkers en krekels houden zich even koest.”
Als Carol haar opmerkelijke overbuurvrouw bespiedt, is ze
getuige van een gewelddadig tafereel. In plaats van de gendarmerie te alarmeren,
gaat ze zelf op onderzoek uit. Niet zonder gevaar probeert ze te achterhalen of
ze daadwerkelijk een geval van noodweer heeft gezien waarbij een dode is
gevallen. Vanaf dat moment neemt de spanning snel toe. Roerige gebeurtenissen
rijgen zich aaneen. De gendarme Charles Alphand, die tweelingbroer van Luc is,
en de onberekenbare Jaime Ramirez bezorgen Carol veel moeilijkheden. Komt ze
die te boven?
Michael Berg heeft een ragfijne pen. Met fraaie
penseelstreken schildert hij in luttele woorden de sfeer van het Franse
platteland op treffende wijze. De lezer voelt zich onmiddellijk ter plaatse en
ziet de beelden voor zich. Schrijfstijl en woordgebruik zijn subliem. Berg
gebruikt vaak korte zinnen zonder dat de lezer ook maar een moment het gevoel
bekruipt dat er staccato is geschreven.
Bijzonder is dat de schrijver zich
moeiteloos heeft kunnen verplaatsen in de vrouwelijke hoofdpersoon Carol. Die
laatste verklaart zelf op blz. 323 hoe dat kan.
“”Ik ben
romanschrijver”, antwoord ik glimlachend. “En een beetje goede schrijver is in
staat om in de huid van zijn personages te kruipen. Mannen, vrouwen, oud, jong,
goede mensen, slechte mensen – maakt niet uit. Schrijvers moeten over alles en
iedereen kunnen schrijven.” “
De plot is sterk en wordt mooi afgerond. Het laatste
hoofdstuk “Een jaar later” bevat een fraaie slotwending die uitmunt in
originaliteit.
Slechts één punt van kritiek: het is vanuit de radeloosheid
waarin Carol ook in Frankrijk nog lange tijd verkeert, begrijpelijk dat zij
haar slechte gewoontes van buitensporig drankgebruik en zwaar roken ondanks
haar wil daartoe lange tijd niet onder controle krijgt, maar menig lezer zal
het gevoel krijgen dat zulks wel te veel wordt beschreven en benadrukt.
Dit punt verhindert een maximale waardering van het boek.
Maar “Ik zie je” is nóg beter dan de vorige boeken van Berg, al kan dat bijna
niet. Halfjes geef ik zelden, maar als onderscheid nu wel.
“Ik zie je” krijgt viereneenhalve ster, die nu de betekenis
krijgen van een zéér goed boek van welhaast buitengewone kwaliteit.
Reacties
Een reactie posten