Stefan Brijs: Post voor mevrouw Bromley

Mijmerend over gelezen boeken kwam dit boek ineens terug in mijn gedachten. De recensie hieronder dateert uit lang vervlogen tijden, maar het verhaal is onvergankelijk.

In zijn schitterende boek "Post voor mevrouw Bromley" beschrijft Stefan Brijs het leven van de in Londen wonende John Patterson tijdens de Eerste Wereldoorlog. John komt uit een arbeidersmilieu. Zijn vader is een toegewijd postbode en heeft zich na het overlijden van zijn echtgenote ten tijde van de geboorte van John toegelegd op het verzamelen van boeken.

John is bevriend met Mark Bromley en min of meer heimelijk verliefd op diens zus Mary die zijn schuchtere avances niet echt afwijst maar er ook niet serieus op ingaat. Dan breekt WO I uit op het continent. Engeland raakt in heftige beroering en vreest een aanval van de Duitsers. Alle mannen worden aangespoord om dienst te nemen in het leger. Mark Bromley doet dat direct en probeert John daarin mee te krijgen. Die wil echter doorgaan met zijn studie Engels aan de universiteit en weerstaat soms tot zijn schande de aandrang van de Britse propagandamachine.

Na het vertrek van Mark raakt John bevriend met William Dunn die aan dezelfde universiteit (uitgerekend) Duitse taal en letterkunde studeert. Die vriendschap neemt een trieste wending na het torpederen door Duitsland van het passagiersschip "Lusitania" en luchtaanvallen op Londen door Duitse Zeppelins.
Om het hart van Mary terug te winnen neemt John alsnog dienst in het leger en komt al snel middenin de weerzinwekkende loopgravenoorlog terecht. In deze fase van het boek worden wederom prachtige karakters ten tonele gevoerd onder wie de gestoorde luitenant Ashwell die bij zijn terugkeer naar het front uit is op eigen eerherstel. Het postverkeer tussen het front en Londen speelt een belangrijke rol, vandaar de titel van het boek.

Stefan Brijs beschrijft op weergaloze wijze met fraai taalgebruik schokkende, trieste én mooie gebeurtenissen, en toont zich een meester in de beperking bij het uitbeelden van het afschuwelijke geweld van de loopgravenoorlog. Het verhaal heeft diepe indruk op mij gemaakt. Superlatieven schieten tekort om dit boek te waarderen.

Het is in één woord fenomenaal en verdient dan ook vijf stralende sterren!